EPN-V2

BLD1100 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Children's Development, Play and Learning 1
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
  • har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
  • har kjennskap til samisk fortellertradisjon
  • har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
  • har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
  • har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
  • kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
  • kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk
  • kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
  • kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
  • har et helhetlig perspektiv på barns læring
  • har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
  • er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte helsetjenestens organisering og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
  • kan analysere operasjonssykepleierens og helse- og omsorgstjenestens organisering, etiske og juridiske rammer
  • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
  • kan drøfte relevante kommunikasjonsmetoder og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdelingen, samt drøfte hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentret omsorg
  • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan kritisk vurdere teknologiens muligheter og begrensninger ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling knyttet til personsentrert operasjonssykepleie i det høyteknologiske miljøet
  • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan drøfte pre- og postoperativ sykepleie relatert til kirurgi og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
  • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
  • kan drøfte operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder
  • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
  • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • kan drøfte ledelse av operasjonssykepleie og operasjonsavdelingens organisering, oppbygging og endringsprosesser i tverrprofesjonelle tjenester
  • kan vurdere ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen
  • kan vurdere verktøy og metoder for innovasjonsprosesser, implementering av ny kunnskap og teknologi, og metoder for å kunne utføre kvalitetsarbeid
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme operasjonssykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av operasjonssykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen operasjonssykepleie

Innhold

  •  Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
  • Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
  • Barns medvirkning og medbestemmelse
  • Samspill og vennskap
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Digitalpraksis 
  • Lede seg selv og barn
  • Didaktikk

Arbeids- og undervisningsformer

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

Group assignments, part I:

  • submit a written interactive lecture in English, including an oral presentation of the lecture in English, max 20 minutes
  • submit a written innovation/business plan in English, max 350 words, including an oral presentation of the plan in English, approx. 2 minutes

Group assignment, part II:

  • submit a written project plan in English, max 1500 words, including an oral presentation of the plan in English, max 15 minutes

Group assignment, part III:

  • submit and present a 3-minutes digital story (approx. 300 words) in English

All group assignments must be published on the course web site in Canvas. The assignments must be signed electronically by all members of the Group.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No exam aids permitted.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Hjelpemidler ved eksamen

Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:

  • Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
  • Barnekultur og barnelitteratur.
  • Flerspråklighet
  • Måling og sammenlikning.
  • Tall og tallforståelse.
  • Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.

Vurderingsuttrykk

Completion of at least one year of undergraduate studies in a relevant area.

Sensorordning

10 studiepoeng overlappende med OPERA6100.