EPN

BLD1100 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Children's Development, Play and Learning 1
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012. 

Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning og relasjonsbygging, og didaktiske aspekter, stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse. 

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om barnehagens historie, egenart og utviklingstrekk 

  • kunnskap om ulike syn på barn, barns utvikling, danning, omsorg, lek, læring danning

  • kunnskap om samspill mellom barn og voksne og mellom barn

  • kunnskap om fysisk- og sosialt miljø i barnehagen

  • kunnskap om pedagogisk ledelse av didaktisk arbeid

  • kunnskap om observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn

  • kunnskap om ledelse av didaktisk arbeid

  • kunnskap om digitale verktøy og media

Ferdigheter 

Studenten kan:

  • knytte relevant teoretisk kunnskap om barn, barns utvikling, omsorg, lek og  læring i møte med barna og miljøet i barnehagen 

  • legge til rette for relasjoner og samspillsituasjoner mellom voksne, barn og voksne og mellom barn

  • vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegruppe

  • anvende didaktisk kunnskap for å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid med barn

  • reflektere over ulike sammenhenger knyttet til barn lek, læring og utvikling

  • lede og engasjere enkeltbarn og barnegrupper i allsidig leke- og læringsprosesser

  Generell kompetanse

  Studenten kan:

  • legge til rette for et deltakende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen 

  • reflektere over hvordan synet på danning, omsorg, lek og læring virker inn på barnehagens praksiser og barns utvikling muligheter til helhetlig utvikling

  • delta aktivt i faglige refleksjonsprosesser

  • ta del i veiledningsprosesser knyttet til egen faglige utvikling

Innhold

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelsen og profesjonsetikk
  • Ulike syn på barns danning og utvikling gjennom omsorg, lek og læring 
  • De yngste barna i barnehagen
  • Barns rett til medvirkning 
  • Voksen - barns samspill
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
  • Barns læring i gruppe
  • Ulike syn på didaktikk, pedagogisk grunnsyn og ulike planleggings- og evalueringsmåter

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskapsområdet kan ses som en del av studentens danningsprosess som vil kreve tid til fordypning. Studentene utvikler innsikt, kunnskap og forståelse for dette kunnskapsområdet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Dette krever at studentene forholder seg aktivt både til pensum, til kritiske og konstruktive diskusjoner i klassen med medstudenter og lærere, og til praksis i samarbeid med barn og praksislærer. 

Arbeidsmåtene vil variere mellom undervisning i klassen, fellesundervisning, gruppediskusjoner, prosjektarbeid, seminarer, skrivegrupper, veiledning og observasjon. Det legges også opp til arbeid i små grupper med tett oppfølging.

Semestret vil starte med en innføring i temaene Barnehagekunnskap og barnehagekjennskap og gi en teoretisk innføring i hovedbegrepene: barnehage, utvikling, danning, lek, læring og observasjon. Det vil variere mellom undervisning, selvstudium og gruppearbeid.

Veiledet praksisopplæring

Veiledet praksisopplæring går over 30 dager og er en integrert del av kunnskapsområdenenatur, helse og bevegelse i første semester og samfunn, religion, livssyn og etikk i andre semester. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. Seminarene vil være knyttet til temaene i praksisopplæringen. Ett slikt tema vil være for eksempel observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter, eller vurdering av barnehagens ulike leke- og læringsmiljøer. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av hvert semester. 

Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioden og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet nærmere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og faglige aktiviteter Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjente:

Første semester

  • Individuelt skriftlig arbeid som bygger på innledende temaer første semester, omfang 1000 ord +/- 10 %

Andre semester

  • Gruppeframlegg med refleksjoner fra praksis ved bruk av digitale verktøy  etter 2. praksisperiode, varighet om lag 30 minutter
  • Prosjektoppgave i gruppe; lekprosjekt omfang 3000 ord +/- 10%

For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:

  • Didaktikkseminar med praktiske øvelser knyttet praksis

For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres som en individuell skriftlig eksamen under tilsyn i andre semester. Varighet: fire timer.

Tema for eksamen gjøres kjent 48 timer før eksamenstidspunktet. Eksamen vil bestå av en kortsvarsoppgave og en større oppgave ut fra oppgitt tema.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Tillatt hjelpemiddel ved eksamen er en A4 side med egenproduserte notater.

Vurderingsuttrykk

Karakterskala:A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor og gradert karakterskala A-F.