Programplaner og emneplaner - Student
BLAPE3001 Practical Training, 3rd Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis, 3.studieår
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet fokuserer på barn i alderen 0-5 år og deres foreldre. Barnets utvikling, familien og hjemmet som oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familiens hverdag belyses. Det undervises i sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet. Utvikling av egen veiledningskompetanse vektlegges.
Required preliminary courses
For utfyllende informasjon om progresjonskrav se programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om helsesøsters funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor sped- og småbarn og deres familier
- har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling, samt om risiko- og beskyttelsesfaktorer
- har avansert kunnskap om tilknytningsteorier og hvilke faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre og barn
- har avansert kunnskap om ulike sider ved foreldrerollen og foreldres behov for støtte
- har inngående kunnskap om ulike veiledningsmetoder og hva som kan motivere til endring
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere og anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid i med barn 0-5 år og deres foreldre
- kan analysere og vurdere barns generelle utvikling, faktorer som påvirker og behov for tiltak og henvisning til andre fagpersoner
- kan vurdere barn og foreldres ressurser og evne til omsorg og mestring
- kan vurdere og begrunne ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske metoder i møte med barn og foreldre
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere familiers behov for støtte i ulike faser av livet
- kan analysere og anvende forskningsbaserte kunnskaper innenfor helsestasjonsarbeidet
- kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen
- kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn og deres familier
Content
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Teaching and learning methods
Dette emnet omhandler yrkesdidaktikk og tilpasset opplæring til elevens yrkesinteresse. Videreutvikling av egen undervisningspraksis samt utvikling av yrkesrelevante læringsoppgaver med vurderingskriterier er sentrale deler av emnet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
- skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på ca.2-4 studenter med muntlig gruppepresentasjon av oppgaven
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten:
- har inngående kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
- har avansert kunnskap om yrkesdidaktikk og læring
- har evne til å analysere yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet og aktuell læringsteori
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid på egen arbeidsplass/skole
- kan vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til elevenes ulike læringsbehov, nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
- kan etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
- kan gjennomføre og begrunne forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass/skole
Grading scale
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Examiners
Programplanen for bachelor i barnehagelærerutdanning bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 04.06.2012, Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning av 17.10.2018, Lov om barnehager fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17.06.2005, og Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring fastsatt av Kunnskapsdepartementet 15.12.2011.
Barnehagelærerutdanningen ved OsloMet skal utdanne ansvarlige, handlekraftige og reflekterte barnehagelærere. Barnehagelærerutdanningen skal være profesjonsrettet, praksisnær og bygge på forskningsbasert kunnskap. Utdanningen kvalifiserer for arbeid i dagens barnehage og videreutvikling av morgendagens barnehager.
Utdanningen skal ta hensyn til barnehagens rolle i barns danning, og hvordan barnehagen ivaretar barns allsidige utvikling. Utdanningen vektlegger det økte mangfoldet i barnehagen, og betydningen av samarbeid, forståelse og dialog med barnas hjem og andre instanser med ansvar for barns oppvekst.
Barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere studentene til yrket som barnehagelærer ved å tilby en helhetlig utdanning som fremmer sammenhenger mellom pedagogikk, praksis, fagdidaktikk, kunnskapsområder, profesjonsdannelse og tverrgående profesjonsfaglige temaer. Pedagogikk er et sentralt og sammenbindende fag og har et særlig ansvar for progresjon og profesjonsretting av utdanningen. Pedagogikkfaget og profesjonsveiledning skal bidra til studentenes danningsprosesser, utvikling av ledelseskompetanse, samt integrering av teori og praksis. Det inngår tverrfaglig aktivitet i utdanningen, hvor pedagogikk som sammenbindende fag vil inngå.
I utdanningen inngår det også deltakelse i undervisningsopplegget INTERACT: «Det samme barnet - ulike arenaer». INTERACT inngår i en større satsing ved OsloMet der målet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter til å samhandle med andre yrkesgrupper som arbeider med barn og unge, som barnevernspedagoger og helsepersonell. Deltagelse i INTER1100, INTER1200 og INTER1300 fremgår av emneplanene.
Bestått studium fører frem til graden Bachelor i barnehagelærerutdanning og danner grunnlag for at kandidaten kan søke opptak til blant annet masterstudium i barnehagekunnskap ved OsloMet som videre kan kvalifisere til å søke opptak til ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
Generell studieinformasjon
Det skjer stadige endringer som påvirker studenters studiehverdag, og studentene ved OsloMet har selv ansvar for å holde seg oppdatert. Viktige informasjonskanaler er OsloMets nettsider, Studentweb og OsloMets digitale læringsplattform. Videre forventes det at studenter benytter sin student-epost.
Programplanen er det mest sentrale informasjonsdokumentet for alle som er tatt opp på barnehagelærerutdanningen og alle studenter er forpliktet til å gjøre seg godt kjent med programplanen for sitt studieprogram.