Programplaner og emneplaner - Student
BLAPE3001 Praksis, 3.studieår Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training, 3rd Year
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
1)Individuell skriftlig rapport, 1600 ord, +/- 10%)
Tema: lek, fysisk aktivitet og naturfaglig utforskning.
2)Individuell muntlig presentasjon ca. 5 min. for medstudenter
Tema foreldresamarbeid og presentasjon av pedagogisk arbeid.
Formål med arbeidskravene: Utvikle ferdigheter, kunnskap og kompetanser i arbeidet med barnegrupper i lek, fysisk aktivitet og naturfaglig utforskning. Dokumentere kunnskap om foreldresamarbeid og pedagogisk arbeid. . Orientere seg i og bruke nærmiljøets ulike muligheter for lek og utforskning sammen med barn.
Obligatoriske aktiviteter
Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Tilrettelegg og gjennomfør to aktiviteter tilpasset barnegruppen. Arbeidet skal dokumenteres og oppsummeres i et skriftlig notat på 750 ord, +/- 10% som deles og diskuteres med studiegruppen.
- Skriftlig individuelt notat på 350 ord, +/- 10% basert på kartlegging av det fysiske uteområdet i barnehagen og refleksjoner sammen med personalet på egen avdeling/base. Notatet deles og drøftes med studiegruppen. Gruppen forbereder muntlig presentasjon på 15- 20 minutter hvor det gis medstudentrespons.
- Digital fortelling, 3-5 minutter, tema: biologisk mangfold i barnehagens nærmiljø.
- Observer to ulike måltider i barnehagen. Del erfaringene med studiegruppa og studiegruppa lager et inspirasjons rollespill på 5 – 10 minutter som presenteres i seminargruppene.
Formålet med de faglige aktivitetene er økt handlingskompetanse, refleksjon og begrunnelser for valg, samt øke evne til muntlig og kroppslig erfaringsdeling.
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Forkunnskapskrav
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang omlag 2500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.
Innhold
I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisopplæringens innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Vurdering og eksamen
20 dager obligatorisk praksisstudier på eget arbeidssted.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til" Ikke bestått" i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet.
Hvis praksisperioden blir vurdert til" Ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes.
Vurderingsuttrykk
Praksisopplæringen vurderes til bestått / ikke bestått.
Sensorordning
Universitetets faglærere.