EPN-V2

BLAPE1000 Practical Training, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

The purpose of OsloMet’s quality assurance system is to improve the students’ learning outcomes and development by raising quality at all levels. OsloMet wishes to cooperate with the students, and their participation in the quality assurance work is crucial. The overriding goals for the quality assurance system include:

  • to ensure a high level of quality in educational activities, including practical training and the learning and study environment
  • to ensure that the study programmes are relevant to the professional fields
  • to ensure that the quality continues to improve

For the students, this entails, among other things, student evaluations:

  • course evaluations
  • annual student surveys for all of OsloMet

More information about the quality assurance system is available here: Regelverk

Learning outcomes

Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap gir en bred og yrkesrettet kompetanse i å organisere, gjenfinne, vurdere og formidle informasjon og kultur. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek og andre virksomheter der slike oppgaver står sentralt.

Studiet bygger på en lang fagtradisjon som har søkt å gjøre kunnskaps- og kulturproduksjon mest mulig tilgjengelig gjennom utvikling av samlinger, informasjonssystemer og formidlingspraksiser. I dag handler vesentlig kompetanse innenfor fagområdet om å kunne vurdere troverdighet og relevans i et enormt og digitalt medie- og informasjonslandskap, og om å stimulere til en bred og mangfoldig bruk av kulturen gjennom aktiv formidling. Kandidatene fra programmet jobber ofte i institusjoner med tydelige samfunnsoppdrag, basert på gjeldende kultur-, medie- og kunnskapspolitikk, men også i private virksomheter med behov for god og effektiv informasjonsflyt.

Fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.

Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap, jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Library and Information Science.

Content

Studiet er organisert med fire samlinger hvor hver samling består av to fulle arbeidsdager. Samlingene består av forelesninger og arbeid i grupper. Studentene samarbeider i faste læringsgrupper gjennom hele studiet. Dette innebærer samarbeid om ulike typer oppgaver på samlingene og digital samhandling mellom samlingene.

Det legges opp til arbeid med juridiske case og utprøving på egen arbeidsplass. Det gjennomføres to møter med egen leder (eier) knyttet til utvikling av tiltak på egen arbeidsplass. Møtene er lagt mellom samling 1 og 2, og mellom samling 4 og eksamen.

Evaluering av samlingene

Evaluering av samlingene, evaluering av arbeid mellom samlingene og studie som helhet vil bli gjennomført på ulike måter, eksempelvis gjennom nettskjema, muntlige evalueringer og studieråd.

Teaching and learning methods

Godkjent av prodekan ved LUI 17.12.2019

Redaksjonelle endringer 14.12.2020

Course requirements

After completing the programme, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The candidate:

  • has broad knowledge of the theoretical foundation of social work
  • has broad knowledge of evidence-based knowledge and user knowledge
  • has knowledge of methods that target individuals, families, groups and society at large
  • has broad knowledge of the different life challenges of individuals and groups
  • has broad knowledge of how social structures and processes can create and maintain social problems
  • has knowledge of how social work contributes to achieving the Global Sustainable Development Goals
  • has broad knowledge of inclusion mechanisms and conditions for social participation
  • has broad knowledge of the support system, different services and benefits in the field of welfare
  • has knowledge of interprofessional cooperation and coordination of services and benefits in the public, private and voluntary sector
  • has broad knowledge of communication, relationships and interaction with children, young people, adults and older adults at the individual, group and societal level
  • has knowledge of legal method, principles of administrative law and relevant legislation
  • has knowledge of human rights and important conventions, minorities and the rights of the Sami people and their special status as an indigenous people

Skills

The candidate:

  • can apply knowledge about social problems, life crises and life transitions to promote coping and change in cooperation with individuals, families, groups and collaborative partners
  • can exercise judgement in interactions with people in different professional and institutional contexts
  • can apply various methodological approaches at the individual, group and societal level in various service areas
  • can apply rules of law and exercise judgement in a legal and social work context in interactions with individuals, families and groups
  • can apply knowledge to identify resources and give hope in cooperation with people in vulnerable life situations
  • can promote social justice in cooperation with people in vulnerable positions
  • masters relevant methods for mapping, documentation, analysis and decision-making
  • can critically assess and use research, experience-based knowledge and user knowledge in professional practice

General competence

The candidate:

  • has insight into the professional ethics of social work
  • has insight into power structures and exercise of power that contribute to social inequality
  • has insight into and can reflect critically on their own professional role in encounters with institutional and political requirements in their service provision.
  • can plan and carry out work tasks in complex situations
  • can plan, implement and coordinate interprofessional collaboration between different services and service levels
  • can communicate knowledge from a social work perspective and exchange points of view and experience with partners
  • can contribute to innovation and development of good practice
  • is familiar with the importance of digital communication in professional practice and cooperation
  • can reflect on the consequences of digitalisation in a life course perspective
  • can reflect on their own role, ethical issues and guidelines, human rights, values and attitudes in cooperation with different user groups in different phases of life
  • can acquire research-based knowledge about relevant measures at the individual, group and societal level and reflect on these measures

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • Inngående kunnskap om juridisk metode og saksbehandlingsregler
  • Avansert kunnskap om rettigheter og plikter i barnehage og skole for ledere og personale, samt barnehagers og skolers rettigheter og plikter overfor barn/elever og foreldre
  • Dybdeinnsikt i samarbeid med eier, foreldre, personale, tillitsvalgte, verneombud og tverrfaglige instanser lokalt og nasjonalt
  • Spesialisert kunnskap om lederes stillingsvern, personvern, varsling og konflikthåndtering i barnehage og skole

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Bruke barnekonvensjonen og mestre saksbehandlingsregler i avgjørelser som gjelder barn
  • Gjennomføre analyser av egen praksis og forbedringspotensial og utvikle tiltak på egen arbeidsplass
  • Håndterer kolliderende rettigheter og konflikter i barne- og elevgrupper og mellom foreldre og mellom foreldre og barn
  • Utøve oppgaver hvor system- og tverrsektoriell forståelse ligger til grunn

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Identifisere og forstå foreldre og barns/elevers behov for et trygt og godt miljø i barnehage og skole
  • Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
  • Se sammenhenger og avdekke spenninger mellom ulike aktørers roller i saker der disse er involvert
  • Kommunisere med eier om egne vurderinger av faglig og pedagogisk art, være proaktive og selv ta initiativ til forandringer