EPN-V2

BLA3901 Bachelor med studieopphold utenfor Norge Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's assignment
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I bacheloremnet skal studentene erfare at studieopphold ved institusjoner utenfor Norge gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Studieoppholdet byr på muligheter for økt bevisstgjøring og handlingskompetanse i forhold til interkulturell kommunikasjon, etisk refleksjon og flerkulturell pedagogikk. Oppholdet bidrar til personlig og faglig bevisstgjøring om egne verdier og eget pedagogisk ståsted i forhold til syn på barn, lek, læring og voksen-barn relasjoner.

Perioden stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder. I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Det kreves godkjenning som utvekslingsstudent i tråd med OsloMets regelverk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
  • Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
  • Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet

Ferdigheter

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
  • kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
  • Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager

Innhold

Ingen.

Arbeids- og undervisningsformer

Bacheloroppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter underveis. Problemstilling for bachelor oppgaven skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.

Hele utenlandsoppholdet varer i minimum to måneder. Alle studenter skal:

  • delta i forberedelsesprogram hvor studentene får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet
  • delta på oppgave og metodeseminar før utreise
  • gjennomføre tre veiledninger med tildelt veileder. Veiledningen kan skje via skype eller annet egnet medium, og kan gjennomføres enkeltvis eller med medstudenter
  • loggføre daglige erfaringer som utgangspunkt for ukentlige refleksjonssamtaler med medstudenter
  • fordype seg i selvvalgt pensum
  • gjennomføre et tre til fire ukers lokalt praksisopphold etter avtalt plan.
  • delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen, tilsvarende om lag én uke, og eventuelt workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
  • undersøke, observere og dokumentere fenomener som er interessante for kommende profesjonsutøvelse
  • delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.

Perioden avsluttes med innlevering av bacheloroppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk fagterminologi og grammatikk
  • kan beskrive bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner; både generelt og fagspesifikt
  • kan gjøre rede for karakteristiske trekk ved medisinsk og laboratoriemedisinsk fagspråk og tekster
  • kan gjøre rede for norsk samfunnsliv, arbeidsliv og norske tradisjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende norske fagtekster og ta i bruk og skrive laboratoriemedisinske prosedyrer
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om laboratoriemedisinske temaer
  • kan forstå norsk fagterminologi i en laboratoriemedisinsk sammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
  • kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
  • har innsikt i hvilken rolle språk og kommunikasjon har i arbeidslivet

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen er på norsk og består av forelesninger, seminarer og gruppeøvelser.

Opplæringen i norsk fagterminologi er nært knyttet til de øvrige emnene i den kompletterende utdanningen for bioingeniører ved OsloMet.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
  • ett individuelt skriftlig arbeid på 2-4 sider
  • en individuell muntlig presentasjon, ca. 5-10 minutter pr. student

Sensorordning

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.