Programplaner og emneplaner - Student
BLA3901 Bachelor med studieopphold utenfor Norge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's assignment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I bacheloremnet skal studentene erfare at studieopphold ved institusjoner utenfor Norge gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Studieoppholdet byr på muligheter for økt bevisstgjøring og handlingskompetanse i forhold til interkulturell kommunikasjon, etisk refleksjon og flerkulturell pedagogikk. Oppholdet bidrar til personlig og faglig bevisstgjøring om egne verdier og eget pedagogisk ståsted i forhold til syn på barn, lek, læring og voksen-barn relasjoner.
Perioden stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder. I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Det kreves godkjenning som utvekslingsstudent i tråd med OsloMets regelverk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
- Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
- Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
- kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
- Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager
Innhold
Ingen.
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter underveis. Problemstilling for bachelor oppgaven skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.
Hele utenlandsoppholdet varer i minimum to måneder. Alle studenter skal:
- delta i forberedelsesprogram hvor studentene får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet
- delta på oppgave og metodeseminar før utreise
- gjennomføre tre veiledninger med tildelt veileder. Veiledningen kan skje via skype eller annet egnet medium, og kan gjennomføres enkeltvis eller med medstudenter
- loggføre daglige erfaringer som utgangspunkt for ukentlige refleksjonssamtaler med medstudenter
- fordype seg i selvvalgt pensum
- gjennomføre et tre til fire ukers lokalt praksisopphold etter avtalt plan.
- delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen, tilsvarende om lag én uke, og eventuelt workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
- undersøke, observere og dokumentere fenomener som er interessante for kommende profesjonsutøvelse
- delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.
Perioden avsluttes med innlevering av bacheloroppgave.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk fagterminologi og grammatikk
- kan beskrive bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner; både generelt og fagspesifikt
- kan gjøre rede for karakteristiske trekk ved medisinsk og laboratoriemedisinsk fagspråk og tekster
- kan gjøre rede for norsk samfunnsliv, arbeidsliv og norske tradisjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende norske fagtekster og ta i bruk og skrive laboratoriemedisinske prosedyrer
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om laboratoriemedisinske temaer
- kan forstå norsk fagterminologi i en laboratoriemedisinsk sammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
- kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
- har innsikt i hvilken rolle språk og kommunikasjon har i arbeidslivet
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen er på norsk og består av forelesninger, seminarer og gruppeøvelser.
Opplæringen i norsk fagterminologi er nært knyttet til de øvrige emnene i den kompletterende utdanningen for bioingeniører ved OsloMet.
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
- ett individuelt skriftlig arbeid på 2-4 sider
- en individuell muntlig presentasjon, ca. 5-10 minutter pr. student
Sensorordning
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.