Programplaner og emneplaner - Student
BLA3420 Natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management Related to Nature, Health and Physical Activity
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et gruppeframlegg (om lag 20 minutter) knyttet til veiledning- og ledelse
- Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksis (1200 ord +/- 10%)
- Ferdighetstrening i mindre grupper - se undervisningsplanen
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Temadag Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
- Temadag Barn i vanskelige livssituasjoner BIVII
- Deltakelse i praksisforberedelse
- Deltakelse i praksisoppsummering
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning,(180 studiepoeng).
-
Læringsutbytte
Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave, 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
-
Innhold
- Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
- Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
- Fysiske fenomener og eksperimentell lek
- Naturtyper som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
- Tilrettelegging av aktiviteter i barnehagens uteområder og ulike naturområder
- Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
- Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse
-
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Karakterskala: A - F
-
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav
-
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om barnehagens historie, egenart og utviklingstrekk
- kunnskap om samarbeid mellom voksne og samspill mellom barn og voksne og mellom barn
- kunnskap om fysisk og sosialt miljø i barnehagen
- kunnskap om barns utvikling og ulike syn på barn, inkludert samisk kultur og tradisjon
- kunnskap om barns ulike forutsetninger
- kunnskap om barns behov for og evne til omsorg og barns lek, læring og danning
- kunnskap om pedagogisk ledelse av didaktisk arbeid
- kunnskap om observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
- kunnskap om digitale verktøy og medier
Ferdigheter
Studenten kan
- ta i bruk relevant kunnskap om barn, barns utvikling, lek, kultur og læring i møte og knytte kunnskapen til barn og miljøet i barnehagen
- legge til rette for gode relasjoner og samspillsituasjoner mellom barn og voksne og mellom barn
- vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegruppe, og se væremåten og samspillet i forhold til fremtidig profesjonsrolle
- anvende didaktisk kunnskap for å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid
- forstå sammenheng mellom lek, læring og utvikling ut fra relevante teorier og erfaringer
- reflektere over sammenhenger mellom lek, læring og utvikling og egen praksis
- lede, engasjere og motivere enkeltbarn og barnegrupper til allsidig lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan
- legge til rette for et deltakende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen
- legge til rette for alle barns medvirkning i barnehagen
- reflektere over hvordan synet på danning, omsorg, lek og læring virker inn på barnehagens praksiser og barns muligheter til helhetlig utvikling
- delta aktivt i faglige refleksjonsprosesser
- ta del i veiledningsprosesser knyttet til egen faglige utvikling
- vurdere det enkelte barns muligheter til variert og allsidig lek sammen med andre.
- vurdere barnas samspill med hverandre i barnegruppa
-
Vurderingsuttrykk
Undervisningen er en del av grunnlaget for studentens danningsprosess. Studentene utvikler innsikt, kunnskap og forståelse for dette kunnskapsområdet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Dette krever at studentene forholder seg aktivt både til pensum, til kritiske og konstruktive diskusjoner i klassen med medstudenter og lærere, og til praksis i samarbeid med barn og praksislærer.
Arbeidsmåtene vil variere mellom undervisning i klassen, fellesundervisning, gruppediskusjoner, prosjektarbeid, studiesamlinger i barnehage, seminarer, skrivegrupper, veiledning og observasjon. Arbeidsmåtene innebærer både analoge og digitale aktiviteter. Det legges også opp til arbeid i små grupper med tett oppfølging.
Semestret vil starte med et innføringskurs i temaet Barnehagekunnskap og barnehagekjennskap . Kurset gir en kort teoretisk innføring i hovedbegrepene: barnehage, utvikling, danning, lek, læring, observasjon. Det vil variere mellom undervisning, selvstudium og gruppearbeid.
Veiledet praksisopplæring
Veiledet praksisopplæring går over 25 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i første semester og med kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse i andre semester. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. Seminarene vil være knyttet til temaene i praksisopplæringen. Ett slikt tema vil være for eksempel observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter, eller vurdering av barnehagens ulike leke- og læringsmiljøer. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av studieåret.
Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.
-
Sensorordning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.
Arbeidskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
Arbeidskrav, første semester
- Individuelt skriftlig arbeid som bygger på innføringskurset første semester, omfang 700 ord +/- ti prosent.
Arbeidskrav, andre semester
- Individuelt refleksjonsnotat om barns lek, læring, utvikling og danning, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
aglige aktiviteter med krav om deltakelse
Følgende aktiviteter må være gjennomført før eksamen kan avlegges:
- Didaktikkseminar med praktiske øvelser knyttet til praksis.
- Kurs i skrive- og studieteknikk.
For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.