EPN-V2

BLA3420 Natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Management Related to Nature, Health and Physical Activity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Fordypning

Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse (NHB). Fordypningen skal gjøre det mulig for studentene å videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet NHB. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.

Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. Fordypning i ledelse av NHB skal ivareta disse idealene, og samtidig gi utvidet kunnskap i kunnskapsområdet NHB.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert læringsmiljø i barnehagen med bevegelse, helse og naturopplevelser som sentrale elementer for alle barn
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • fordypet kunnskap om hvordan arbeid med natur, helse og bevegelse kan bidra til inkludering i barnehagen
  • videreutviklet kunnskap om økologi, bærekraftig utvikling og fysisk aktivitet og helse
  • utvidet kunnskap om barns kroppslige lek, utfordring og mestring, undring og oppdagelser i ulike rom og med ulike materialer

Ferdigheter Studenten kan

  • vurdere innhold i medier kritisk og har kunnskap om muntlig og skriftlig argumentasjon
  • forstå og analysere barnehagepolitiske problemstillinger
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke - og natur-miljøer i barnehagens nærmiljø
  • lede kompetanseutvikling blant personalet i fagdidaktisk arbeid knyttet til arbeid med natur, helse og bevegelse
  • utøve kritisk og etisk refleksjon over og vurdering av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy

Generell kompetanse Studenten kan

  • reflektere kritisk over ulike leke- og lærings miljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper

Innhold

  • Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Databaser for barnehageforskning
  • Aktuelle offentlige styringsdokumenter
  • Kritisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
  • Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
  • Fysiske fenomener og eksperimentell lek
  • Naturtyper som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
  • Tilrettelegging av aktiviteter i barnehagens uteområder og ulike naturområder
  • Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
  • Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser.

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Praksisopplæringen i fordypningen er veiledet og består av 10 dager obligatorisk praksisopplæring på studentens eget arbeidssted.

Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksisopplæringen på nettsiden til Oslomet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Faglærer ved OsloMet vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

Den veiledede praksisopplæringen er en integrert del av studieenheten. Undervisning i felles temaer vil bli lagt til forelesninger og seminarer. Bruk av digitalt læringsstøttesystemet vil være gjennomgående for hele perioden.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager, omfang 10-15 minutter
  • Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10%
  • Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)

Faglig aktivitet med krav om deltakelse Det er krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Deltakelse på presentasjoner av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager
  • Deltakelse på undervisning ute, fremgår av semesterplan

For mer utfyllende informasjon om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering

Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 20 minutter til presentasjon og om lag 10 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Eksamen legges til slutten av fordypningsperioden i 8. semester.

Vurderingskriterier

Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved OsloMet.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A - F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-1 andre ledd og HiOAs Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.