Programplaner og emneplaner - Student
BLA3410 Kunst, kultur, og kreativitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management Related to Arts, Culture and Creativity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Fordypning
Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet (KKK). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.
Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan vise
- videreutviklet teoretisk og praktisk kunnskap i drama, forming og musikk
- videreutviklet kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale knyttet til kunstneriske prosesser og kunstdidaktisk forståelse
- utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
- innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
- kunnskap om hvordan arbeid med kunst. Kultur og kreativitet kan bidra til inkludering i barnehagen
- utvidet kunnskap om barns varierte kunstneriske uttrykksmåter og kunstfaglige lærings- og danningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
- kan utforske og anvende lek, ulike estetiske virkemidler, verktøy, rom, materialer og teknikker i samspill med de yngste barna
- kan lede, planlegge, tilrettelegge for et kreativt miljø med vekt på fantasi, fortelling, lek og improvisasjon
- kan begrunne og vurdere skapende virksomhet for og med barn i ulike fysiske miljøer i og utenfor barnehagen, i lys av aktuell forskning
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
- kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
- har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter
Innhold
- Dramafaglige, musikkfaglige, romlige og formingsfaglige inntrykk og utrykk
- Estetiske og praktiske virkemidler i drama, forming og musikk
- Barnekultur i et mangfoldig samfunn
- Formidling av kunst, kultur, rom og arkitektur i storby og nærmiljø
- Presentasjons-, formidlings og dokumentasjonsmåter innen kunst, kultur og kreativitet
- Ledelse og veiledning i barnehagen
- Yrkesetikk knyttet til arbeidet med kunst, kultur og kreativitet
- Kritisk og etisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
Arbeids- og undervisningsformer
Hver besvarelse vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet skal preges av studentaktiv deltakelse, dialog og variasjon i arbeidsmåter. Erfaringslæring inngår som en viktig del i utdanningen. Ulike typer veiledningsøvelser og veiledningsoppgaver er sentralt. Utviklingsarbeid på den enkeltes arbeidsplass, eventuelt i samarbeid med bedrifter eller lærerutdanningsinstitusjon vektlegges. Teoretiske perspektiver skal relateres systematisk til praktiske veilednings- og utviklingsoppgaver. Arbeidsmåtene skal bidra til å gi studentene et praktisk erfaringsgrunnlag og teoretisk innsikt som gjør at de kan utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning.
Vurdering og eksamen
Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studiet blir ivaretatt og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er), og vurderes til «godkjent/ikke godkjent». Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.
;
Arbeidskrav i begge emner omfatter både teoretiske og praktiske arbeider. Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne
;
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig
Hjelpemidler ved eksamen
Godkjent av Utdanningsutvalget ved LUI 21.06.2021
Vurderingsuttrykk
Karakterskala: A - F
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne og en ekstern sensor.