EPN-V2

BLA3200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Worldviews and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.

Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • barnehagens særskilte verdigrunnlag, etisk tenkning og veiledning
  • det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
  • ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
  • relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
  • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
  • sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til kunnskapsområdet
  • Utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
  • formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
  • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse
  • samtale med barn om sentrale temaer innen kunnskapsområdet og i Rammeplan for barnehager
  • gi barn opplevelser, lærings og utforskningsmuligheter i nærmiljø og lokalsamfunn og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide med og reflektere over samfunn, religion livssyn og etikk sammen med kolleger, barn og foresatte
  • identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
  • gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn
  • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
  • arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
  • se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen

Innhold

Individuell muntlig eksamen med 15 minutters presentasjon over selvvalgt tema basert på pensum, og 10 minutter til spørsmål fra pensum fra sensorer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen på 15 minutter må være over et annet selvvalgt tema basert på pensum.

Arbeids- og undervisningsformer

Sentralt i emnet står temaer og problemstillinger som direkte eller indirekte er knyttet til musikkundervisning i det 21. århundret, som mangfold og inkludering, etiske perspektiver på musikkundervisning, musikk og musikkundervisning i et maktperspektiv, og medienes og den teknologiske utviklingens betydning for barn og unges forhold til musikk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter, tilstedeværelse i undervisning og et aktivt arbeidsforhold.

Arbeidskrav

  • Prosjekt knyttet til SRLE på egen arbeidsplass som dokumenteres ved individuell skriftlig oppgave, omfang om lag 1500 ord.
  • Individuell samtale med faglærer på omlag 20 minutter med utgangspunkt i et utvalg av læringsutbyttebeskrivelsene.

Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig og muntlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemelding:

  • Deltakelse på fagseminar. Digital presentasjon i gruppe (varighet 5-8 minutter), med utgangspunkt i prosjektet (arbeidskravet), som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene. Formålet er å utveksle ideer, få tilbakemeldinger, å kunne knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, begrunne valg og ta i bruk digitale verktøy i formidlingsprosesser.
  • Deltakelse på temadag om refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
  • Delta på temadag om barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1)
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperiode og senere yrkesliv og at studentene skal kunne reflektere over erfaringene og bygge bro mellom teori og praksis

Krav om 80 prosent tilstedeværelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Krav om et aktivt arbeidsforhold

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til et aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen som består av følgende to oppgaver:

  • Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
  • Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500 ord, +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av de skriftlige oppgavene (mappen). Ved senere forsøk leveres ny skriftlig oppgave (mappe).

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

This course will provide an advanced understanding as to how chemical and biochemical information can be converted into mathematical descriptors of bioprocesses. It will convey an overview and a deeper understanding of chemicals and reactions pertinent to biological water treatment processes. A comprehensive knowledge base will be provided on engineered reactor process systems. The main focus will be on conceptualizing biochemical and physical-chemical processes, reaction kinetics, as well as on bioreactor operation and design principles.

Students will use models and train to use software - e.g., Matlab, Python - to run simulation models.

Vurderingsuttrykk

On successful completion of this course the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

Knowledge:

The student will

  • have knowledge of chemical conversion;
  • have advanced comprehension of principles in biokinetic processes and stoichiometric relations in chemical conversion to infer mathematical description of biosystems;
  • know how to write up mathematical formulations describing bioprocesses to predict reactor systems performance using mathematical models;
  • have knowledge of design and operational principles in water resource bioprocessing with stakeholder involvement;
  • have good understanding of statistics and principles of bioprocess design under uncertainties.

Skills:

the student

  • has hands-on expertise in mathematical description of complex bioprocesses;
  • can apply mathematical manipulations to infer stoichiometric process matrix representation of reactor unit for chemical transport and conversion;
  • can analyse systems of equations to formulate mathematically reactor design and operation principles;
  • has hands-on experience to synthesise computer codes to simulate bioreactor system processes;
  • can implement engineering statistics to evaluate process design with uncertainties.

General competence:

the student

  • has insight into biochemical and bioenergetic fundamentals principles;
  • is able to solve basic design and optimization problems using spread sheet and simple computer simulations for urban water quality engineering problems;
  • is able to use statistics to inform communication strategies to exchange information with stakeholders in smart water projects.

Sensorordning

The teaching will consist of a combination of:

  • Lectures & discussions
  • Independent studies including video recordings and online exercises
  • Coursework assignments
  • Short laboratory exercises
  • Practical use of tools and software is taught to enable students to collect information, for calculations and assessments, and to present solutions in written reports and presentations.

Live in-person and online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.