EPN-V2

BLA3200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Worldviews and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.

Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes

classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student

  • can discuss arguments for and against a natural scientific approach to human behavior
  • can describe and discuss the philosophy of science that has description, prediction, and control as its goals
  • can explain behavior analysis in a historical context
  • can describe main philosophical views within a natural science approach including positivism, empiricism, and contextualism
  • can describe and compare selection as an explanation of behavior on a phylogenic, ontogenetic, and cultural level
  • can describe a functional analysis of verbal behavior
  • can discuss necessary considerations when deciding which analytic units are appropriate for the experimental and the applied analysis of behavior
  • can describe behavior change systems and behavior change procedures

Competence

The student

  • understand the implications of a natural scientific approach to behavior

Innhold

Historical and philosophical context of behavior analysis; core concepts in behavior analysis; natural science; prediction and control; experimental designs; analytic units

Arbeids- og undervisningsformer

The course will include lectures, exercises, discussion of literature. The lectures will partly be based on interteaching sequences using readings from the curriculum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

Vurdering og eksamen

Individual written examination with invigilation, 4 hours.

Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Hjelpemidler ved eksamen

None

Vurderingsuttrykk

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Sensorordning

One internal and one external examiner