Programplaner og emneplaner - Student
BLA3200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Society, Religion, Worldviews and Ethics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.
Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes
classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student
- can discuss arguments for and against a natural scientific approach to human behavior
- can describe and discuss the philosophy of science that has description, prediction, and control as its goals
- can explain behavior analysis in a historical context
- can describe main philosophical views within a natural science approach including positivism, empiricism, and contextualism
- can describe and compare selection as an explanation of behavior on a phylogenic, ontogenetic, and cultural level
- can describe a functional analysis of verbal behavior
- can discuss necessary considerations when deciding which analytic units are appropriate for the experimental and the applied analysis of behavior
- can describe behavior change systems and behavior change procedures
Competence
The student
- understand the implications of a natural scientific approach to behavior
Innhold
Historical and philosophical context of behavior analysis; core concepts in behavior analysis; natural science; prediction and control; experimental designs; analytic units
Arbeids- og undervisningsformer
The course will include lectures, exercises, discussion of literature. The lectures will partly be based on interteaching sequences using readings from the curriculum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.
Vurdering og eksamen
Individual written examination with invigilation, 4 hours.
Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Hjelpemidler ved eksamen
None
Vurderingsuttrykk
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
Sensorordning
One internal and one external examiner