EPN

BLA3200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Life-Stance and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel.  Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og gi pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike religions- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn.  Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier og etikk i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for etisk veiledning av barn og samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
  • kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
  • kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen
  • kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger
  • kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til fagområdet
  • kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene
  • kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat
  • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep

Generell kompetanse

Studenten kan

  • med utgangspunkt i eget arbeid, reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
  • med utgangspunkt i eget arbeid reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
  • arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
  • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • Barnehagens samfunnsmandat og særskilt verdigrunnlag

  • Det flerkulturelle samfunnet.

  • Religions- og livssynskunnskap.

  • Profesjonsetikk og etisk teori.

  • Høytids- og fortellingsdidaktikk.

  • Grunnleggende samfunnsteori.

  • Velferdsstaten.

  • Familie, barn og oppvekst.

  • Barn i vanskelige livssituasjoner.

  • Foreldresamarbeid.

  • Pedagogisk ledelse, ledelse av barn og barnehagen

  • Veiledning.

  • Didaktikk

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser (diskusjonsforum).

 Til emnet ligger temadagen Refleksjon, profesjon, praksis I (RPP1) som videreføres i emnet ledelse, samarbeid, utvikling (RPP II). Til emnet ligger temadagene Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV I og II).

Praksisstudier

Praksis i femte semester er veiledet og består av 10 dager obligatorisk praksis, på studentens eget arbeidssted.

Mer informasjon om praksisstudier og fravær fra praksis finnes i Retningslinjer for praksis og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Prosjekt knyttet til SRLE på egen arbeidsplass som dokumenteres ved individuell skriftlig oppgave, omfang om lag 1500 ord. (Se første innlevering til eksamensmappen lenger ned).

  • Individuell samtale med en faglærer på 20 minutter med utgangspunkt i et utvalg av læringsutbyttebeskrivelsene.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Temadagene Barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1).

  • Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP 1).

  • Praksisforberedelse og /eller praksisoppsummering

 

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse i finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

Vurdering og eksamen

Eksamen består av følgende oppgaver:

  • Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
  • Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500, +/- 10 %

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av de to oppgavene. Ved senere forsøk leveres hele eksamen på nytt.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F.

Det gis én samlet karakter for oppgavene i eksamen.

Sensorordning

Oppgavene vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensformen.