Programplaner og emneplaner - Student
BLA3100 Ledelse, samarbeid og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management, Cooperation, Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskaper ;om relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på et avgrenset estetisk ;felt
- kan analysere og vurdere de teoretiske og praktiske elementene i utprøvings- og forskningsprosessen
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område
- har kunnskap om og kan forholde seg kritisk forholde seg;til kildebruk og etiske vurderinger i utprøvings- og forskningsprosesser ;
Ferdigheter
Studenten;
- kan anvende vitenskapsteori og metodekunnskap som er relevant for et avgrenset ;estetisk fagfelt på en selvstendig måte
- kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg relatert til ulik forskningsspørsmål
- kan foreta forskningsmetodisk argumentasjon knyttet til et avgrenset estetisk fagfelt
- kan vurdere og anvende ulike kilder og forskningsetiske normer knyttet til forskningsprosessen
- kan arbeide selvstendig praktisk og teoretisk i utprøvings- og forskningsprosessen ;
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig med utvikling av eget forskningsdesign og anvende fagområdets kunnskapsgrunnlag
- kan anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter på relevante fagområder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter på de estetiske fagfeltene for å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Læringsutbytte
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og tematiske workshops. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform. Undervisningsspråket vil være både norsk og engelsk.
Innhold
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot MEST4311.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:
- minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Individuell prosjektskisse, omfang 800 ord: Et endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage som utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen skal inneholde beskrivelse av: organisasjonsstrukturen, begrunnelse for valgt utviklingsområde, fremdriftsplan, valg av verktøy og metoder samt profesjonsetiske valg. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for vurdering. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.
Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage, samt øve på samarbeid og ledelse.
Obligatorisk aktivitet
Studentaktive læringsformer med hverandre vurdering og/eller tilbakemeldinger
- Analysere organisasjonsstruktur:
- Individuelt notat, 1200 ord (+/- 10 prosent), Beskrivelse og analyse av organisasjonsstrukturen og organisasjonskulturen i egen barnehage
- Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske perspektivene på tvers av barnehagene.
- Muntlig presentasjon i gruppe med varighet 20 minutter.
På bakgrunn av prosessen (1-2) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon som holdes i seminargruppen.
Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske forhold som ledd i forstå prosesser i barnehagen samt skriftlig og muntlig formidling.
- Fokus på egen lederrolle:
Individuell presentasjon, varighet 10 minutter i studiegruppen.
Formålet med aktiviteten er å øve på muntlig presentasjon samt bevisstgjøring av egen lederrolle, og herunder kritisk reflektere og analysere over hvordan egen lederrolle påvirker samarbeidsprosesser og kulruen i organisasjonen
- Gjennomføre og dokumentere (digitalt) en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass:
- Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder benyttes. Prosessen dokumenteres underveis.
- Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten et digitalt multimedialt? notat der studenten tar et metaperspektiv på egen lederrolle i prosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons til medstudenter.
Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle, ha fokus på etiske problemstillinger og eller dilemmaer knyttet til ledelse spesielt og øve på bruk av digitale verktøy.
- Delta på temadag refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
- Delta på temadag barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2)
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Vurdering og eksamen
Alle ;hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges..
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
MEST4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 eller tilsvarende.