Programplaner og emneplaner - Student
BLA3100 Ledelse, samarbeid og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management, Cooperation, Development
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
-
Innledning
Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan vise
- kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
- kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
- kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
- kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen
Studenten
- Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
- Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
- Velger egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
- Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
Generell kompetanse
Studenten
- Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
- Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
-
Innhold
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om barnehagens historie, egenart og utviklingstrekk
- kunnskap om samarbeid mellom voksne og samspill mellom barn og voksne og mellom barn
- kunnskap om fysisk og sosialt miljø i barnehagen
- kunnskap om barns utvikling og ulike syn på barn, inkludert samisk kultur og tradisjon
- kunnskap om barns ulike forutsetninger
- kunnskap om barns behov for og evne til omsorg og barns lek, læring og danning
- kunnskap om pedagogisk ledelse av didaktisk arbeid
- kunnskap om observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
- kunnskap om digitale verktøy og medier
Ferdigheter
Studenten kan
- ta i bruk relevant kunnskap om barn, barns utvikling, lek, kultur og læring i møte og knytte kunnskapen til barn og miljøet i barnehagen
- legge til rette for gode relasjoner og samspillsituasjoner mellom barn og voksne og mellom barn
- vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegruppe, og se væremåten og samspillet i forhold til fremtidig profesjonsrolle
- anvende didaktisk kunnskap for å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid
- forstå sammenheng mellom lek, læring og utvikling ut fra relevante teorier og erfaringer
- reflektere over sammenhenger mellom lek, læring og utvikling og egen praksis
- lede, engasjere og motivere enkeltbarn og barnegrupper til allsidig lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan
- legge til rette for et deltakende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen
- legge til rette for alle barns medvirkning i barnehagen
- reflektere over hvordan synet på danning, omsorg, lek og læring virker inn på barnehagens praksiser og barns muligheter til helhetlig utvikling
- delta aktivt i faglige refleksjonsprosesser
- ta del i veiledningsprosesser knyttet til egen faglige utvikling
- vurdere det enkelte barns muligheter til variert og allsidig lek sammen med andre.
- vurdere barnas samspill med hverandre i barnegruppa
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Fordypning
Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse (NHB). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet NHB. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde praksisstudier.
Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et gruppeframlegg (om lag 20 minutter) knyttet til veiledning- og ledelse
- Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksis (1200 ord +/- 10%)
- Ferdighetstrening i mindre grupper - se undervisningsplanen
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Temadag Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
- Temadag Barn i vanskelige livssituasjoner BIVII
- Deltakelse i praksisforberedelse
- Deltakelse i praksisoppsummering
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning,(180 studiepoeng).
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave, 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
- Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager, omfang 10-15 minutter
- Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10%
- Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Deltakelse på presentasjoner av fordypningsarbeidet for og av medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, og om faglige aktiviteter med krav om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)
-
Vurderingsuttrykk
Avsluttende vurdering
Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 20 minutter til presentasjon og om lag 15 minutter til etterfølgende faglig samtale.
Eksamen legges til slutten av fordypningsperioden i 8. semester.
Vurderingskriterier
Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved OsloMet.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
-
Sensorordning
Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart.