Programplaner og emneplaner - Student
BLA2200 Språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen hjelpemidler tillatt.
Læringsutbytte
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter, definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
· barns matematiske utvikling og barns språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
· hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer
· skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon
· hvordan barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter har betydning for deres språklige og matematiske utvikling
· lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
· estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling
Ferdigheter
Studenten
· kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
· er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
· viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger
· kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
· kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
· kan anvende digitale verktøy og medier i sitt pedagogiske arbeid med språk og matematikk i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
· kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
· kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
· er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
· mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Innhold
Kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
- Barnekultur og barnelitteratur
- Flerspråklighet
- Måling og sammenlikning.
- Tall og tallforståelse.
- Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk
- Ledelse av barn og medarbeidere
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler, en skriftlig- og en muntlig del. Den skriftlige delen teller 50 % og den muntlige delen teller 50%. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Del 1) Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 1800 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Del 2) I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor på begge delene.