Programplaner og emneplaner - Student
BLA1300 Natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nature, Health and Physical Activity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskapsområdet omfatter natur, helse, bevegelse, mat og bærekraft i vid forstand. Barn er sanselige og kroppslige i sin væremåte, og dette danner utgangspunkt for utforsking, undring, samtale, lek og læring. Barns motoriske væremåte og mestringsopplevelser i ulike miljøer til alle årstider vil være sentrale temaer. Undring og førstehåndserfaringer med ulike naturfenomen og mangfoldet i naturen vil også være sentralt, samt barns livsmestring og danning. Varierte opplevelser og erfaringer i nærmiljøet er viktige, både innenfor og utenfor barnehagens område. Barnehagelæreren skal kjenne til folkehelseutfordringer og skal kunne bidra til at barns psykiske og fysiske helse blir ivaretatt. Måltid og matlaging skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og bidra til forståelse for maten sitt opphav. Barn skal gjennom eksperimentering, undring og utfordrende lek danne et grunnlag for å forstå bærekraftig utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barns kroppslige lek og læring, og hvordan man kan skape rom for dette
- betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
- fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barn sitt nærmiljø og sammenhengene i naturen
- bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til økt miljøbevissthet
- menneskekroppen, fysisk vekst og utvikling, motorikk
- helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
- mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
- nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
- hvordan lede leke, -lærings og utforskingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske naturen og eksperimentere og reflektere over naturfaglige fenomener sammen med barn
- velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
- legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer
- skape og bruke ulike rom sammen med barn, vurdere risiko av lekemiljø og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring
- orientere seg i og bruke nærmiljøets ulike muligheter for lek, utforskning og bevegelse sammen med barn
- lede utviklingsarbeid basert på refleksjoner over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena.
- bruke digitale verktøy i sitt pedagogisk arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ulike natursyn
- ivareta mangfoldet i barne- og foreldregruppen og ulike kulturelle perspektiv herunder samiske perspektiv.
- medvirke og inspirere barn i deres aktive utforskning.
- drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet.
- lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
- kritisk vurdere sin egen pedagogiske ledelse og praksis
Innhold
Praksisopplæringen vurderes til bestått / ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
For mer informasjon om veiledet praksisopplæring - se programplanen, praksisstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For utfyllende informasjon om progresjonskrav se programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Vurdering og eksamen
Praksisopplæringen er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.
Hjelpemidler ved eksamen
Praksisopplæringens innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
Vurderingsuttrykk
Praksisopplæringen er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.
Sensorordning
20 dager obligatorisk praksisstudier på eget arbeidssted.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til" Ikke bestått" i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet.
Hvis praksisperioden blir vurdert til" Ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes.