EPN-V2

BLA1200 Kunst, kultur og kreativitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts, Culture and Creativity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Gradert skala A - F

Innhold

Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:

· Barns skapende lek

o Lek og improvisasjon.

o Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.

o Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.

o Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer

· Utforskning

o Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper

o Egne skapende uttrykksformer

· Kunst og kultur

o Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk

o Digitale- og andre samtidsaktuelle medier

o Kunst- og estetisk teori

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis

Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene:

15 dager i høstsemesteret og 15 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet overlapper 10 studiepoeng med MSLO6000 og SAMO6000 Ledelse i den norske samarbeidsmodellen.

Vurdering og eksamen

Eksamen tar utgangspunkt i et tema som blir trukket minimum 21 dager før eksamenstidspunktet.

Eksamen består av to eksamensdeler:

  1. Produksjon og formidling av kunstfaglig arbeid i gruppe (varighet: 25 til 30 minutter).
  2. Individuell muntlig eksamen med vekt på refleksjon over erfaringer med gruppeprosess, ledelse og kommunikasjon i det skapende arbeidet (varighet ca. 10 til 15 minutter).

Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Delene vektes likt ved sammenslåing.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Gruppeeksamen kan arrangeres som individuell eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

I forberedelsen til eksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.