Programplaner og emneplaner - Student
BLA1200 Kunst, kultur og kreativitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts, Culture and Creativity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Pensum
-
HØST 2016
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
- har kjennskap til den samiske årstidskalenderen
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- kan reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiver i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysiske aktiviteter i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen
- er bevisst pedagogiske praksiser som grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
Innhold
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
- Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.
- Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
- Egne skapende uttrykksformer.
- Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Det faglige arbeidet i kunnskapsområdet vil ha både teoretiske og praktiske tilnærminger hvor studentene er aktive og undersøkende. Å observere, lede og tilrettelegge for barns lek, læring og utvikling i ulike miljøer er sentrale arbeidsoppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Disse arbeidsoppgavene gjennomføres alene og i samarbeid med barnehagepersonalet i studentens barnehage, og de skal begrunnes faglig og dokumenteres.
Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet og regionen. Eventuelle kostnader knyttet til dette dekkes av studenten.
Veiledet praksisopplæring
Veiledet praksisopplæring i ekstern barnehage er en integrert del av kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Barns lek, læring og utvikling i andre og tredje semester. Praksisopplæringen i andre og tredje semester er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen.
Seminarene vil være knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Ett slikt tema vil være observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter og vurdering av barnehagens ulike leke og læringsmiljøer.
Eventuelt fravær fra praksis opplæringen skal tas igjen innen utgangen av semesteret (tredje semester).
I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskrav i andre semester:
- Individuell, skriftlig didaktisk plan for arbeid med barn i kroppslig lek ute og inne, omlag 300 ord og skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til det didaktiske arbeidet med barn omfang omlag 1000 ord.
- Individuelt praktisk arbeid (samling av ti objekter) og skriftlig arbeid i gruppe omfang omlag 1500 ord knyttet til observasjoner i naturen. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at det skriftlige arbeidet kan gjennomføres individuelt.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Praktisk undervisning ute i naturen vinter, vår og høst, totalt fire økter.
- Praktisk undervisning i gymsal og praktisk undervisning i naturfag, totalt tre økter
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatte.