EPN-V2

BLA1110 Children's Development, Play and Learning 1 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring 1
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Gradert skala: A-F

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
  • lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
  • observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
  • barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • samiske perspektiver på barndom
  • offentlige dokumenter som berører barnehagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • skape og lede pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
  • planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
  • analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
  • kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
  • anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
  • analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag.
  • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring

Content

  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
  • Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
  • Barns medvirkning og medbestemmelse
  • Samspill og vennskap
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Digital praksis
  • Lede seg selv og barn
  • Didaktikk
  • En mangfoldig og flerkulturell barnehage i globale perspektiver som grunnlag for demokratisk forståelse

Teaching and learning methods

Peter Håkonsen

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Individuelt skriftlig innlevering omfang 1200 ord +/-10%.

Formålet er å få begynnende erfaring med akademisk skriving og oppøve kunnskap innen emnet.

  • Muntlig presentasjon i gruppe, omfang 20-25 minutter.

Presentasjonen skal synliggjøre og drøfte profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer. Forarbeid: Individuelt skriv, omfang 300 -500 ord, som deles med gruppen. Skrivet danner grunnlag for den muntlige presentasjonen. Formålet er utvikling av profesjonelt skjønn, ferdigheter i samarbeid og muntlig presentasjonsevne.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse i debattseminar

Formålet er at studenten kan anvende profesjonell dømmekraft, sin pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger samt argumentere og debattere muntlig.

  • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden

Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning.

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 50 prosent stilling gjennom hele studietiden

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Permitted exam materials and equipment

Torgeir Skyttermoen

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Examiners

Vurderes av en intern og en ekstern sensor