Programplaner og emneplaner - Student
BLA1110 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children's Development, Play and Learning 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.
I løpet av første studieår skal studenten få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.
Læringsutbytte
All exam aids are permitted. However, sources must be stated in accordance with the applicable rules for source references.
Innhold
- Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
- Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
- Barns medvirkning og medbestemmelse
- Samspill og vennskap
- Barnehagens fysiske miljø
- Digital praksis
- Lede seg selv og barn
- Didaktikk
- En mangfoldig og flerkulturell barnehage i globale perspektiver som grunnlag for demokratisk forståelse
Arbeids- og undervisningsformer
Part 1 will be evaluated as pass/fail.
Part 2 and 3 will be evaluated according to the ECTS grading scale, with A-E as pass grades and F as a fail grade. The criteria for the different grades will be presented to the students at the beginning of the course.
Part 2 accounts for 60% of the overall grade and part 3 for 40%.
The completion of the three parts will result in one final overall grade (A- F).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Individuelt skriftlig innlevering omfang 1200 ord +/-10%.
Formålet er å få begynnende erfaring med akademisk skriving og oppøve kunnskap innen emnet.
- Muntlig presentasjon i gruppe, omfang 20-25 minutter.
Presentasjonen skal synliggjøre og drøfte profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer. Forarbeid: Individuelt skriv, omfang 300 -500 ord, som deles med gruppen. Skrivet danner grunnlag for den muntlige presentasjonen. Formålet er utvikling av profesjonelt skjønn, ferdigheter i samarbeid og muntlig presentasjonsevne.
Obligatoriske aktiviteter
Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Deltakelse i debattseminar
Formålet er at studenten kan anvende profesjonell dømmekraft, sin pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger samt argumentere og debattere muntlig.
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning.
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 50 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, varighet 10 dager, omfang 3500 ord pluss/minus 10 prosent.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Hjelpemidler ved eksamen
The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.
Vurderingsuttrykk
Target group
The course is designed for students who want to learn more about children and young people with special needs in programmes of professional study and fields such as Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design.
Admission
For students at the faculties of Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design:
- Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies in order to be accepted.
For international exchange students:
- Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.
Sensorordning
The course is organised as a full-time programme of study for one semester.
The course has the following content:
· Special education
· Inclusion
· Children and young people with special needs
· Aesthetics
· Ethics
· Physical and psychological health
· Play, development, identity and relations
· Genres, multimodal texts and digital platforms
· Verbal language, aesthetic perceptions and expressions
· Music, drama, puppet play, storytelling and other performances and aesthetic acts
· Aesthetic communication