Studieinfo emne BLA1100 2020 HØST
BLA1100 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children's Development, Play and Learning 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning og relasjonsbygging, og didaktiske aspekter, stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan vise
kunnskap om barnehagens historie, egenart og utviklingstrekk
kunnskap om samarbeid mellom voksne og samspill mellom barn og voksne og mellom barn
kunnskap om fysisk og sosialt miljø i barnehagen
kunnskap om barns utvikling og ulike syn på barn, inkludert samisk kultur og tradisjon
kunnskap om barns ulike forutsetninger
kunnskap om barns behov for og evne til omsorg og barns lek, læring og danning
kunnskap om pedagogisk ledelse av didaktisk arbeid
kunnskap om observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
kunnskap om digitale verktøy og medier
Ferdigheter
Studenten kan
ta i bruk relevant kunnskap om barn, barns utvikling, lek, kultur og læring, og knytte kunnskapen til barn og miljøet i barnehagen
legge til rette for gode relasjoner og samspillsituasjoner mellom barn og voksne og mellom barn
vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegruppe, og se væremåten og samspillet i forhold til fremtidig profesjonsrolle
anvende didaktisk kunnskap for å planlegge, legge til rette, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid
forstå sammenheng mellom lek, læring og utvikling ut fra relevante teorier og erfaringer
reflektere over sammenhenger mellom lek, læring og utvikling og egen praksis
lede, engasjere og motivere enkeltbarn og barnegrupper til allsidig lek og læring
viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen
kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
studenten kan ta i bruk observasjon som redskap til refleksjon over seg selv
Generell kompetanse
Studenten kan
legge til rette for et deltakende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen
legge til rette for alle barns medvirkning i barnehagen
reflektere over hvordan synet på danning, omsorg, lek og læring virker inn på barnehagens praksiser og barns muligheter til helhetlig utvikling
delta aktivt i faglige refleksjonsprosesser
ta del i veiledningsprosesser knyttet til egen faglige utvikling
vurdere det enkelte barns muligheter til variert og allsidig lek sammen med andre
vurdere barnas samspill med hverandre i barnegruppa
reflektere over hva pedagogisk ledelse er i møte med barn og barnegrupper
kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
Innhold
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
Observasjon og dokumentasjon.
Barns rett til medvirkning.
Samspill og vennskap.
Barnehagens fysiske miljø.
Ledelse av barns læring i gruppe.
Digitale medier og verktøy.
Kjennskap til samisk barneoppdragelse.
Lede seg selv og barn
Didaktikk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er en del av grunnlaget for studentens danningsprosess. Studentene utvikler innsikt, kunnskap og forståelse for dette kunnskapsområdet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Dette krever at studentene forholder seg aktivt både til pensum, til kritiske og konstruktive diskusjoner i klassen med medstudenter og lærere, og til praksis i samarbeid med barn og praksislærer.
Arbeidsmåtene vil variere mellom undervisning i klassen, fellesundervisning, gruppediskusjoner, prosjektarbeid, studiesamlinger i barnehage, seminarer, skrivegrupper, veiledning og observasjon. Arbeidsmåtene innebærer både analoge og digitale aktiviteter. Det legges også opp til arbeid i små grupper med tett oppfølging.
Semestret vil starte med et innføringskurs i temaet Barnehagekunnskap og barnehagekjennskap . Kurset gir en kort teoretisk innføring i hovedbegrepene: barnehage, utvikling, danning, lek, læring, observasjon. Det vil variere mellom undervisning, selvstudium og gruppearbeid.
Veiledet praksisstudium
Veiledet praksisstudium går over 30 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet, og barns utvikling lek og læring i første semester og med kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse, og barns utvikling lek og læring i andre semester. Praksisstudiet er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. Seminarene vil være knyttet til temaene i praksis. Ett slikt tema vil være for eksempel observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter, eller vurdering av barnehagens ulike leke- og læringsmiljøer. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av studieåret.
Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.
Arbeidskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
Individuelt skriftlig arbeid som bygger på innføringskurset første semester, omfang 700 ord +/- ti prosent.
Individuelt refleksjonsnotat om barns lek, læring, utvikling og danning, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Følgende aktiviteter må være gjennomført før eksamen kan avlegges:
Didaktikkseminar med praktiske øvelser knyttet til praksis.
Praksisforberedelse og/eller praksisoppsummering.
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen med utgangspunkt i pensumlitteraturen og praksiserfaringer, omfang 1400 ord +/- ti prosent. Varighet ti dager.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala: A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern sensor. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.