EPN

BLA1100 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Children's Development, Play and Learning 1
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning og relasjonsbygging, og didaktiske aspekter, stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan vise

  • kunnskap om barnehagens historie, egenart og utviklingstrekk

  • kunnskap om samarbeid mellom voksne og samspill mellom barn og voksne og mellom barn

  • kunnskap om fysisk og sosialt miljø i barnehagen

  • kunnskap om barns utvikling og ulike syn på barn, inkludert samisk kultur og tradisjon

  • kunnskap om barns ulike forutsetninger

  • kunnskap om barns behov for og evne til omsorg og barns lek, læring og danning

  • kunnskap om pedagogisk ledelse av didaktisk arbeid

  • kunnskap om observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn

  • kunnskap om digitale verktøy og medier

Ferdigheter

Studenten kan

  • ta i bruk relevant kunnskap om barn, barns utvikling, lek, kultur og læring i møte og knytte kunnskapen til barn og miljøet i barnehagen 

  • legge til rette for gode relasjoner og samspillsituasjoner mellom barn og voksne og mellom barn

  • vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegruppe, og se væremåten og samspillet i forhold til fremtidig profesjonsrolle

  • anvende didaktisk kunnskap for å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid

  • forstå sammenheng mellom lek, læring og utvikling ut fra relevante teorier og erfaringer

  • reflektere over sammenhenger mellom lek, læring og utvikling og egen praksis

  • lede, engasjere og motivere enkeltbarn og barnegrupper til allsidig lek og læring

  • viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen

  • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn

  • studenten kan ta i bruk observasjon som redskap til refleksjon over seg selv

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • legge til rette for et deltakende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen 

  • legge til rette for alle barns medvirkning i barnehagen

  • reflektere over hvordan synet på danning, omsorg, lek og læring virker inn på barnehagens praksiser og barns muligheter til helhetlig utvikling

  • delta aktivt i faglige refleksjonsprosesser

  • ta del i veiledningsprosesser knyttet til egen faglige utvikling

  • vurdere det enkelte barns muligheter til variert og allsidig lek sammen med andre.

  • vurdere barnas samspill med hverandre i barnegruppa Reflektere over hva pedagogisk ledelse er i møte med barn og barnegrupper

  • Kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis

 

Innhold

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelsen og profesjonsetikk.
  • De yngste barna i barnehagen.
  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
  • Barns rett til medvirkning.
  • Samspill og vennskap.
  • Barnehagens fysiske miljø.
  • Barns aktive deltakelse.
  • Observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn.
  • Barns læring i gruppe og hvilken betydning dette har for barnehagens planlegging og barnehagelærerens deltakelse og ledelse.
  • Ulike syn på didaktikk, pedagogisk grunnsyn og ulike planleggings- og evalueringsmåter.
  • Digitale medier og verktøy.
  • Kjennskap til samisk barneoppdragelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er en del av grunnlaget for studentens danningsprosess. Studentene utvikler innsikt, kunnskap og forståelse for dette kunnskapsområdet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Dette krever at studentene forholder seg aktivt både til pensum, til kritiske og konstruktive diskusjoner i klassen med medstudenter og lærere, og til praksis i samarbeid med barn og praksislærer. 

Arbeidsmåtene vil variere mellom undervisning i klassen, fellesundervisning, gruppediskusjoner, prosjektarbeid, studiesamlinger i barnehage, seminarer, skrivegrupper, veiledning og observasjon. Arbeidsmåtene innebærer både analoge og digitale aktiviteter. Det legges også opp til arbeid i små grupper med tett oppfølging. 

Semestret vil starte med et innføringskurs i temaet Barnehagekunnskap og  barnehagekjennskap . Kurset gir en kort teoretisk innføring i hovedbegrepene: barnehage, utvikling, danning, lek, læring, observasjon. Det vil variere mellom undervisning, selvstudium og gruppearbeid.

Veiledet praksisopplæring

Veiledet praksisopplæring går over 25 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i første semester og med kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse i andre semester. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. Seminarene vil være knyttet til temaene i praksisopplæringen. Ett slikt tema vil være for eksempel observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter, eller vurdering av barnehagens ulike leke- og læringsmiljøer. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av studieåret.

Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

Arbeidskrav, første semester

  • Individuelt skriftlig arbeid som bygger på innføringskurset første semester, omfang 700 ord +/- ti prosent.

Arbeidskrav, andre semester

  • Individuelt refleksjonsnotat om barns lek, læring, utvikling og danning, omfang 1000 ord +/- ti prosent.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

aglige aktiviteter med krav om deltakelse

Følgende aktiviteter må være gjennomført før eksamen kan avlegges:

  • Didaktikkseminar med praktiske øvelser knyttet til praksis.
  • Kurs i skrive- og studieteknikk.

For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen med utgangspunkt i pensumlitteraturen og praksiserfaringer, omfang 1400 ord +/- ti prosent. Varighet ti dager.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

 Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt,

Vurderingsuttrykk

Karakterskala: A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern sensor og tilsynssensur.