EPN-V2

BLA1100 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Children's Development, Play and Learning 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Semesteroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Forkunnskapskrav

    I emnet drøftes følgende tema:

    • Førstegangsledelse
    • Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
    • Organisasjonskunnskap
    • Utviklings- og endringsarbeid
    • Veiledning
    • Dokumentasjon for refleksjon
    • Konfliktstyring og konflikthåndtering
    • Profesjonsutvikling og profesjonsetikk i lederrollen
    • Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • Læringsutbytte

    Gradert skala: A - F.

  • Innhold

    Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

    • Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelsen og profesjonsetikk.
    • De yngste barna i barnehagen.
    • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
    • Barns rett til medvirkning.
    • Samspill og vennskap.
    • Barnehagens fysiske miljø.
    • Barns aktive deltakelse.
    • Observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn.
    • Barns læring i gruppe og hvilken betydning dette har for barnehagens planlegging og barnehagelærerens deltakelse og ledelse.
    • Ulike syn på didaktikk, pedagogisk grunnsyn og ulike planleggings- og evalueringsmåter.
    • Digitale medier og verktøy.
    • Kjennskap til samisk barneoppdragelse.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er en del av grunnlaget for studentens danningsprosess. Studentene utvikler innsikt, kunnskap og forståelse for dette kunnskapsområdet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Dette krever at studentene forholder seg aktivt både til pensum, til kritiske og konstruktive diskusjoner i klassen med medstudenter og lærere, og til praksis i samarbeid med barn og praksislærer.

    Arbeidsmåtene vil variere mellom undervisning i klassen, fellesundervisning, gruppediskusjoner, prosjektarbeid, studiesamlinger i barnehage, seminarer, skrivegrupper, veiledning og observasjon. Arbeidsmåtene innebærer både analoge og digitale aktiviteter. Det legges også opp til arbeid i små grupper med tett oppfølging.

    Semestret vil starte med et innføringskurs i temaet Barnehagekunnskap og barnehagekjennskap . Kurset gir en kort teoretisk innføring i hovedbegrepene: barnehage, utvikling, danning, lek, læring, observasjon. Det vil variere mellom undervisning, selvstudium og gruppearbeid.

    Veiledet praksisopplæring

    Veiledet praksisopplæring går over 25 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i første semester og med kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse i andre semester. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. Seminarene vil være knyttet til temaene i praksisopplæringen. Ett slikt tema vil være for eksempel observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter, eller vurdering av barnehagens ulike leke- og læringsmiljøer. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av studieåret.

    Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

    Arbeidskrav

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

    Arbeidskrav, første semester

    • Individuelt skriftlig arbeid som bygger på innføringskurset første semester, omfang 700 ord +/- ti prosent.

    Arbeidskrav, andre semester

    • Individuelt refleksjonsnotat om barns lek, læring, utvikling og danning, omfang 1000 ord +/- ti prosent.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

    aglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Følgende aktiviteter må være gjennomført før eksamen kan avlegges:

    • Didaktikkseminar med praktiske øvelser knyttet til praksis.
    • Kurs i skrive- og studieteknikk.

    For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    • Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
    • Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
    • Aktuelle offentlige styringsdokumenter
    • Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
    • Fysiske fenomener og eksperimentell lek
    • Naturtyper som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
    • Tilrettelegging av aktiviteter i barnehagens uteområder og ulike naturområder
    • Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
    • Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse

  • Vurderingsuttrykk

    Karakterskala: A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern sensor og tilsynssensur.