EPN

BIT6210 Billedterapi - del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Art Therapy - part 2
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Billedterapi - del 2 har tre hovedområder: Fordypning i billedterapeutisk metode, relasjoner i terapeutrollen og faglig utviklingsarbeid.

  • Fordypning i billedterapeutisk metode: Studentene får innføring i flere tilnærmingsmåter, samt bruk av billedterapi i et flerkulturelt perspektiv

  • Relasjoner i terapeutrollen: Studentene trener på ulike interaksjonsmåter, mestringsstrategier og øver opp innsikt i gruppeprosesser.

  • Faglig utviklingsarbeid: Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid og velger tema for fordypningsoppgave utfra spesielle interesser forankret i erfaringer i praksisperioden.

Forkunnskapskrav

Gjennomført BIT6100 Billedterapi del 1. I tillegg må BITPRA Praksis i billedterapi være bestått før eksamen i BIT6200 Billedterapi kan avlegges.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om mangfoldet i utøvelse av billedterapi
    • har inngående kunnskap om relasjonsteori, etikk og etiske retningslinjer 
    • har inngående kunnskap om et selvvalgt avgrenset område innen billedterapi

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende ulike interaksjonsmodeller og tilnærmingsmåter overfor ulike klientgrupper i psykisk helsearbeid, andre relevante klient- og målgrupper, og klienter fra andre kulturer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlig kompetanse, kreativitet og mot, samt styrke evnen til videreutvikling
    • kan gjennomføre og forholde seg kritisk til selvstendig teoretisk arbeid

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettete bildeterapi-opplegg i psykisk helsearbeid, med andre relevante klient- og målgrupper, samt med klienter fra andre kulturer.
    • kan analysere forskjellen mellom egne og andres tanker og følelser
    • kan bruke seg selv som terapeut med muligheter og begrensninger i billedterapi
    • kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglige problemstillinger i billedterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene på fellessamlingene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer og individuelt arbeid som kombinerer teori og praktiske øvelser.

Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle samlinger med utgangspunkt i programplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet krav om tilstedeværelse, arbeidskrav, pensum og støttelitteratur.

Seminarer

Studentene deltar i seminarer om fordypningsoppgaver.

Prosessgrupper

På hver undervisningssamling deltar studentene i mindre prosessgrupper, hvor de selv opplever hvordan det er å være i en billedterapigruppe og hvordan den ledes.

Veiledning

På hver undervisningssamling i 3. semester får studentene veiledning på praksis. I 4.semester får de veiledning på fordypningsoppgavene individuelt og i mindre grupper.

Rollespill

Studentene øver på terapeutrollen i par, triader og større grupper gjennom hele studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk tilstedeværelse på samlinger er minimum 80 prosent
  • Følgendeskriftlige  hjemmeoppgaver gitt mellom samlingene i tredje og fjerde semester
    • en gruppeoppgave (4 studenter i hver gruppe) knyttet til teori og øvelser i undervisningen: utforming av problemstilling for fordypningsoppgaver
    • en individuell oppgave. presentasjon av et case
    •  Omfang: maks 1500 ord
  • to praktiske, kreative oppgaver som gir trening for forståelse av billedterapi

Billedterapipraksis må være gjennomført og godkjent før oppmelding til eksamen i Billedterapi - del 2.

I vurderingen av arbeidskrav vektlegges studentenes evne til å beskrive, analysere, drøfte og begrunne sentrale problemstillinger innenfor billedterapi. En skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra lærer eller medstudenter er del av vurderingen. Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet, avtaler ny vurdering med faglærer.

Vurdering og eksamen

  • Skriftlig fordypningsoppgave. (vektes 70 %)

Omfang: Studentene kan velge mellom å skrive individuell oppgave på 6500 ord (+/- 10 prosent), eller i gruppe på opptil 3 studenter, da skal oppgaven være på

9700 ord (+/- 10 prosent) Eksamensresultat kan påklages.

  • Individuell muntlig eksamen (vektes 30 %)

Problematisering, drøfting og vurdering av billedterapeutiske spørsmål som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og med tilleggsspørsmål fra hele pensum Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge deler av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til ny fordypningsoppgave kan man levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.

Ved fremstilling til utsatt/ny muntlig problematisering, drøfting og vurdering som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og tilleggsspørsmål fra hele pensum avlegges slik eksamen som til ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor

Emneansvarlig

Mimmu Rankanen