Programplaner og emneplaner - Student
BIT6000 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science and Research Methods
- Studieprogram
-
Videreutdanning i billedterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
- god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
- god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
- grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
- kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
- grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
- legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering
Generell kompetanse
Studenten
- forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner
Anbefalte forkunnskaper
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser med fokus på pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
- har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
- har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
- har kunnskap om pårørendes situasjon
- har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polifarmasi og pasientens tilstand
- behersker relevant legemiddelhåndtering
- kan utøve kunnskapsbasert praksis i andres hjem og i andre boformer
- kan identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
- kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
- kan anvende aktuelt dokumentasjonssystem
- kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse
- kan reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
- kan anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleieoppgaver i kommunehelsetjenesten
- har innsikt i etiske utfordringer knyttet til verdighet og integritet
- viser en samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
- har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
Forkunnskapskrav
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang 3-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
Læringsutbytte
Eksamensformen er en individuell skriftlig skoleeksamen, av 4 timers varighet.
Innhold
Kliniske studier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, veiledning og selvstudier.
Arbeids- og undervisningsformer
Lovsamling kan medbringes på eksamen. Eventuelle lover, forskrifter eller andre tekster som er direkte relevante for den aktuelle eksamensoppgaven vil bli gjort tilgjengelig sammen med oppgaveteksten.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- praktisk bruk av stimuluskontroll og diskriminasjonstrening
- ulike typer forsterkningssystemer
- læringsprinsipper ved etablering av ny atferd
- generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
- opplæringsmetoder innen anvendt atferdsanalyse
- ulike verbale operanter og opplæring i verbal atferd
- effekter av ekstinksjon og ulike differensielle forsterkningsstrategier
- motiverende operasjoner, foranledninger og konsekvensbasert endring av atferd
- analyse, forebygging og behandling av utfordrende atferd
- selvkontroll, kortsiktige og langsiktige kontingenser
- hovedtrekk ved diagnosene autisme, ADHD og angstlidelser
- krav til empirisk støttende behandlingsformer (evidensbasert behandling)
- grunntrekk ved empirisk støttede tilnærminger innen:
- kognitiv atferdsterapi
- opplæring av barn med autisme
- intervensjoner barn og ungdom
- skoleintervensjoner
- trening med dyr
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og gjennomføre funksjonelle analyser
- foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
- tilrettelegge for egen læring gjennom et selvendringsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
Hjelpemidler ved eksamen
Herbjørn Andresen
Vurderingsuttrykk
- Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
- Deltakelse på seminarene (80 %)
- Presentasjon av eget selvendringsprosjekt
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til prosjekteksamen.
Sensorordning
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Emneoverlapp
Ingen