Programplaner og emneplaner - Student
BIOB2400 Patofysiologi og laboratoriediagnostikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Patophysiology and Laboratory Diagnostics
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2021
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Kunnskap om patofysiologiske prosesser, som for eksempel inflammasjon, infeksjon, celleskade, celledød og kreftutvikling, er grunnleggende for å forstå sykdomsprosesser. Å karakterisere forstyrrelsene i de biologiske prosessene ved sykdom danner grunnlaget for laboratoriediagnostikken. Analyse av biokjemiske markører og celler fra ulike organer er viktig for diagnose og behandling av pasienter, og bioingeniøren er sentral i utførelsen av disse analysene
Emnet inkluderer et prosjekt i tverrfaglig kommunikasjon, samhandling og veiledning.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare årsaker til utvalgte sykdommer i lever og gastrointestinalsystemet, det endokrine systemet, det kardiovaskulære systemet, det respiratoriske systemet, reproduksjonssystemet, det skjelettmuskulære systemet, blodsystemet, væske-, elektrolytt- og syre/base-balansen, nyre og urinveissystemet
 - kan forklare biologiske prosesser som opptrer ved utvalgte sykdommer i ulike organer, og hvordan analyser av biologisk materiale kan bidra til å påvise sykdom
 - har kunnskap om laboratorieundersøkelsers relevans og betydning for forebygging, diagnostisering og behandling av sykdom
 - kjenner til metoder, laboratorieutstyr og bioingeniørfaglige arbeidsoppgaver innen nukleærmedisin og farmakologi
 - kan gjøre rede for kommunikasjonsteorier som er relevante for å formidle bioingeniørfaglig praksis
 - kjenner til hvordan barn og unges medvirkning og rettigheter kan sikres i blodprøvetakingssituasjonen
 
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere og reflektere over betydningen av laboratorieundersøkelser i diagnostisering
 - kan beherske basal hjertelungeredning (HLR) og bruk av hjertestarter
 - kan finne, vurdere og følge gjeldende retningslinjer for vern mot ioniserende stråler
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle fagkunnskap og veilede medstudenter på tvers av profesjoner
 
 - 
    
Innhold
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
- Patofysiologi og laboratoriediagnostikk: 7 stp
 - Tverrprofesjonell kommunikasjon og samhandling: 3 stp
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppeoppgaver og prosjektarbeid.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning» og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser eller gruppeoppgaver vil bli gjort tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og diskusjon.
Tverrfaglig prosjekt gjennomføres i grupper med studenter fra andre helsefagutdanninger, eksempelvis veiledning i blodprøvetaking. I forkant av prosjektet vil det bli arrangert kurs i veiledning. Prosjektet gjennomføres i 4. semester.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i seminarer
 - minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet prosjektarbeid
 - gjennomført kurs i basal hjertelungeredning (HLR) og bruk av hjertestarter
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering:
- Del 1, patofysiologi: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
 - Del 2, prosjektarbeid: Skriftlig rapport fra prosjekt i gruppe på 3-5 studenter, 1500-2500 ord. Rapporten innleveres ved prosjektets slutt.
 
Begge eksamensdeler må være bestått for å bestå emnet.
Ny eksamen: Dersom studenten(e) ikke består en av eksamensdelene må denne delen tas på nytt. Ved ikke bestått Del 2 prosjektoppgave kan gruppen levere omarbeidet versjon av oppgaven én (1) gang.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Ingen hjelpemidler tillatt.
Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Del 1: Gradert skala A-F.
Del 2: Bestått - ikke bestått.
 - 
    
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
 - 
    
Emneoverlapp
The language is normally English.
Technologies, from the stone axe to the computer, have been integral in shaping;how we live, think, interact;and work.;Advances in;digitalization have;made digital competences;a significant factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. Understanding;the benefits, the;limitations;and the transformative power;of technologies;on public and private life as well as;professional practice;is crucial.;
In this course, students will acquire the basic knowledge;needed to harness the potential of;digital technologies;and identify opportunities to use technology;to;foster inclusion,;active participation, and;sustainability;in society;and the workplace.;Through;individual reflection,;shared exploration;and group discussions, students will;gain;awareness;of;how technological developments might impact their future professions, and their role as citizens in an increasingly digitalized society.;;
This course will provide students with the foundational knowledge and means to become a responsible agent of change in their own profession and field of study.;Students will learn to recognise limitations, strengths and potentially disruptive consequences of technological innovation and grapple with the social, ethical and political issues that arise as technology becomes both increasingly complex and;essential to;the;function of society.;