EPN-V2

BIOB2300 Statistikk i laboratoriet Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics in the Laboratory
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Prinsippet om likeverdig opplæring er én av de bærende søylene i det norske utdanningssystemet. Barn og unge har rett til opplæring tilpasset deres evner og behov, og til spesialundervisning med grunnlag i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Opplæringstilbudet skal vektlegge utviklingsmuligheter med utgangspunkt i individets forutsetninger og i de mulighetene for tilrettelegging og tilpasning som finnes innenfor fellesskapet. Videre skal det utarbeides opplæringsmål som er realistiske for enkeltindividet. Dette fordrer at lærere og andre som arbeider med barn og unge med særskilte behov har inngående kunnskap og kompetanse om kartlegging, tiltaksutvikling og -gjennomføring, samt evaluering og vurdering.

Spesialpedagogikk 1 er en videreutdanning for lærere og andre med høyere utdanning som har ansvar for opplæring og tilrettelegging for barn, unge og/eller voksne med særskilte behov. Videreutdanningen retter seg primært mot yrkesfaglærere på videregående skole, men innholdet i studiet er relevant for lærere i grunnskole, førskolelærere, og andre som i det daglige møter barn og unge med spesialpedagogiske behov. Utdanningen er utviklet med det formålet at lærere og andre som arbeider med særskilt tilrettelegging av opplæring, skal styrke sine kvalifikasjoner i arbeidet med opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet gir en innføring i høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, sett fra et bio-psyko-sosialt perspektiv. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges i stor grad gjennom hele studiet. Studiet i spesialpedagogikk er innovativt og praksisorientert. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring danner en vesentlig referanseramme for studiet.

Forkunnskapskrav

The lecturers of the course are from the University of Valencia. Integrated in Spanish 2 is two periods of studying at the University of Valencia.

Læringsutbytte

Opptakskrav er bestått allmennlærer-, / faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y og minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske emner. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i opplæringen.

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen og Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Innhold

Godkjent av rektor 1. juni 2011

Godkjent av studieutvalget ved fakultetet 11. mai 2017

Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 31. januar 2020

Emneplanen gjelder fra høstsemester 2020

Arbeids- og undervisningsformer

Det kan etter nærmere avtale med administrativ rådgiver legges til rette for at deler av studiet kan gjennomføres ved internasjonale utdanningsinstitusjoner OsloMet samarbeider med. Studenter som er interessert i en slik ordning, må påregne at en selv må organisere studieoppholdet. Det kan også være aktuelt med studietur til et utenlandsk spesialpedagogisk miljø.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emneplanen.

Vurdering og eksamen

In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:

  • a minimum of 80 per cent attendance at seminars
  • an individual assignment in statistics and the use of spreadsheets
  • an individual digital test
  • a group assignment in method comparison and the use of statistics software, 2,000 words +/- 10%, 3-5 students per group

Hjelpemidler ved eksamen

Emne 1, høst: SP2S6100, Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, 15 stp

Eksamensform: Prosjektoppgave i gruppe

Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått

Emne 2, vår: SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen

Eksamensform: Individuell semesteroppgave.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A - F

Vurderingsuttrykk

8 credits overlap with the course BIO2300 Statistics.

Sensorordning

Se emneplanen.

Emneoverlapp

Se emneplanen.