Programplaner og emneplaner - Student
BIOB2300 Statistics in the Laboratory Course description
- Course name in Norwegian
- Statistikk i laboratoriet
- Study programme
-
Biomedical Laboratory Sciences Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Biomedical laboratory scientists often have day-to-day responsibility for the quality control of various medical analysis methods in the laboratory. Daily quality control contributes to ensuring that the sample results are of the expected quality. Furthermore, new analysis methods must often be developed and introduced in order to meet specific quality requirements. This means that the methods must be validated before they can be used, and the biomedical laboratory scientist must demonstrate that the methods work well enough to be implemented in practice. All this work requires fundamental knowledge of statistics and the ability to use this knowledge in connection with method validation and quality control in the laboratory.
An increasing number of laboratories are also subject to schemes that involve assessments and supervisory visits by external parties, for example the accreditation scheme administered by Norwegian Accreditation. It is therefore important that the biomedical laboratory scientist has a fundamental understanding of the principles and requirements described in international standards for quality assurance of hospital laboratories.
Required preliminary courses
- Passed first year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, or;
- Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science;
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;
Knowledge;
The student
- can explain key concepts in basic statistics
- can describe the possibilities and limitations of different statistical methods and tests that are relevant for use in the laboratory
- can explain the most important elements of method validation
- can explain the most important elements of internal quality control in the laboratory
- can explain the principles and requirements related to the accreditation scheme
Skills;
The student
- can choose and apply appropriate parametric and non-parametric statistical tests on issues relevant to laboratory work
- can make assessments related to daily quality control in the laboratory
- can assess and plan which elements should form part of method validation work
- can use relevant IT tools for laboratory statistics issues
General competence
The student
- can choose and apply appropriate statistical tools for relevant issues and assessments in the laboratory;
Content
Del 1: Gradert skala A-F
Del 2. Bestått/Ikke bestått
Begge deler må bestås, karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter for emnet og som synliggjøres på vitnemålet.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
- har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
- kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan analysere risiko
- har tilstrekkelig ferdigheter i ØKO-kjøring
- kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
- kan kommunisere tydelig og lytte oppmerksomt
- kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder
Course requirements
Studenten skal gjøre erfaringer med egen undervisning og vurdere erfaringene i forhold til egen opplevelse og i teoretisk perspektiv. Undervisningsoppgaver gjennomføres både som øvelser på universitetet sammen med andre studenter og ved utprøving i bil/klasserom med veiledning fra praksisveileder. Litteratur leses opp mot de problemstillingene det til enhver tid arbeides med.
Assessment
Praksis
Praksis omfatter minimum 20 dager undervisningspraksis gjennom hele semesteret. Innholdet i praksis er observasjon av praksisveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er sentral del av erfaringslæringen.
Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i fjerde semester. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis.
Arbeidskrav
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg for «sikkerhetskurs på øvingsbane» (Læreplanens tema 3.10). Skriftlig dokumentasjon: Plan med begrunnelse og vurdering av gjennomføringen, 1400 ord +/- 10 %.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en trinnvurdering, læreplanens tema 3.9. Dokumenteres skriftlig med et omfang på 1400 ord +/- 10 %.
- Timeoversikt over minimum 20 timer egen undervisning og i tillegg observasjoner av praksisveileder og observasjon av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på 700 ord +/- 10 % som beskriver egen læring og etisk praksis.
- Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3, omfang etter avtale med faglærer
- DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på 200 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Permitted exam materials and equipment
Calculator
A collection of table and formulas will be handed out.
Excel (available during exams)
Grading scale
A-F.
Examiners
All exam papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment shall benefit all students.
Overlapping courses
8 credits overlap with the course BIO2300 Statistics.