Programplaner og emneplaner - Student
BIOB2100 Histopatologi og cytologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Histopathology and Cytology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bioingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter praktisk anvendelse av laboratorieanalyser på celler og vev relatert til patologiske tilstander. Grunnleggende kunnskap innen morfologiske analyser er nødvendig for at bioingeniørene skal kunne planlegge, utføre, kvalitetssikre og vurdere biomedisinske analyser. I emnet vektlegges relevant teori relatert til pre-analytiske forhold, aktuelle analyser og mikroskopering av celle- og vevspreparater. Emnet omfatter også utvalgte histologiske og cytologiske metoder som benyttes i kreftdiagnostikk, inklusive immunologiske metoder. Kunnskap om celler og vev og relevante analyser er viktig innen denne del av bioingeniørfaget, fordi vurderinger som gjøres ved mikroskopering er til dels subjektive.
Forkunnskapskrav
Bioingeniøren har i mange tilfeller det daglige ansvaret for kvalitetskontroll av ulike medisinske analysemetoder i laboratoriet. Den daglige kvalitetskontrollen er med på å sikre at prøvesvarene har den kvaliteten man forventer. Ofte er det også aktuelt å utvikle og innføre nye analysemetoder som skal møte bestemte krav til kvalitet. Det betyr at metodene skal valideres før de kan benyttes, man må altså bevise at metodene fungerer godt nok for den aktuelle anvendelsen. Alt dette arbeidet forutsetter at man har grunnleggende kunnskaper innen statistikk og at man er i stand til å benytte denne kunnskapen i sammenheng med metodevalidering og kvalitetskontroll i laboratoriet.
Et stadig økende antall laboratorier blir også underlagt ordninger som innebærer vurderinger og tilsynsbesøk av eksterne parter, eksempelvis akkrediteringsordningen som forvaltes av Norsk akkreditering. Det er derfor vesentlig at bioingeniøren har en grunnleggende forståelse av prinsippene og kravene som er beskrevet i internasjonale standarder for kvalitetsstyring av sykehuslaboratorier.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare prinsippene for celle- og vevspreparering for lysmikroskopi/ digitalpatologi
- kan gjøre rede for relevant teori og prinsipper bak utvalgte analyser, generell fargeteori, oversiktsfarging og spesialfargeteknikker og kan forklare metodenes bruksområder, muligheter og begrensninger
- har kunnskap om anvendelse av antistoffer som analyseverktøy og ulike deteksjonsteknikker
- kan gi eksempler på sentrale immunologiske metoder og teknikker som anvendes på biologiske væsker, celler og vev
- kjenner til metoder og bruksområder innen molekylærpatologi
- kan forklare sammenhengen mellom analyseresultater, sykdomsmekanismer og sykdomsprogresjon i celler og vev
- kan forklare hvordan aktuelle metoder for påvisning av sykdom kan gi svar på diagnose og persontilpasset behandling
- kan definere aktuelle kvalitetsbegreper og beskrive hvordan preanalytiske, analytiske og postanalytiske forhold kan påvirke analysesvar innen histologi og cytologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante instrumenter og teknikker under veiledning
- kan mikroskopere celle- og vevspreparater med en viss grad av selvstendighet
- kan beskrive morfologi og gjenkjenne cytologiske bilder av cervixpreparater og utvalgte non-gyn preparater ved normale, premaligne og maligne tilstander
- kan planlegge og utføre utvalgte analyser og vurdere deres pålitelighet
- kan vurdere analysekvaliteten ut fra definerte kvalitetsbegreper basert på sammenheng mellom sentrale teoretiske prinsipper, utførelse og resultat
Generell kompetanse
Studenten
- viser respekt for pasienten bak prøvematerialet, og utviser ansvarlighet i analysearbeidet
Innhold
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Arbeids- og undervisningsformer
- Bestått første studieår eller tilsvarende i bachelorstudium i bioingeniørfag, med unntak for emnet BIOB1060 eller
- Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen grunnleggende statistikk
- kan gjøre rede for muligheter og begrensinger ved ulike statistiske metoder og tester som er relevant for anvendelser i laboratoriet
- kan gjøre rede for de viktigste elementene ved metodevalidering
- kan gjøre rede for de viktigste elementene ved intern kvalitetskontroll i laboratoriet
- kan gjøre rede for prinsipper og krav knyttet til akkrediteringsordningen
Ferdigheter
Studenten
- kan velge og anvende hensiktsmessige parametriske- og ikke-parametriske statistiske tester på problemstillinger relevant for laboratoriearbeid
- kan gjøre vurderinger knyttet til daglig kvalitetskontroll i laboratoriet
- kan vurdere og planlegge hvilke elementer som bør være med i metodevalideringsarbeid
- kan benytte relevante IT-verktøy for problemstillinger innen laboratoriestatistikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan velge og anvende hensiktsmessig statistisk verktøy for aktuelle problemstillinger og vurderinger i laboratoriet
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og veiledede seminarer.
Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. Det vil også bli gitt opplæring i programvare for statistiske anvendelser. I studentarbeidet inngår obligatoriske oppgaveinnleveringer, både individuelt og i grupper.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Vurderingsuttrykk
- Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen
- Utdelt tabell- og formelsamling
- Excel (tilgjengelig under eksamen)
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
- Statistikk: 7 stp
- Metodesammenlikning og kvalitetskontroll: 3 stp