EPN-V2

BIOB2100 Histopatologi og cytologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Histopathology and Cytology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har bred og oppdatert oversikt over teorier relevante for studiet av profesjoner
    • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike profesjonsteoretiske tilnærminger i konkrete forskningsprosjekter

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan bruke ulike typer profesjonsteori i egen forskning
    • kan gi selvstendige bidrag til profesjonsteoretisk diskusjon innen eget forskningsfelt
  • Forkunnskapskrav

    Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger og diskusjoner. Med utgangspunkt i konkrete eksempler, gjerne fra kandidatenes egne prosjekter, diskuteres ulike tilnærminger til emnets faglige innhold.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare prinsippene for celle- og vevspreparering for lysmikroskopi/ digitalpatologi
    • kan gjøre rede for relevant teori og prinsipper bak utvalgte analyser, generell fargeteori, oversiktsfarging og spesialfargeteknikker og kan forklare metodenes bruksområder, muligheter og begrensninger
    • har kunnskap om anvendelse av antistoffer som analyseverktøy og ulike deteksjonsteknikker
    • kan gi eksempler på sentrale immunologiske metoder og teknikker som anvendes på biologiske væsker, celler og vev
    • kjenner til metoder og bruksområder innen molekylærpatologi
    • kan forklare sammenhengen mellom analyseresultater, sykdomsmekanismer og sykdomsprogresjon i celler og vev
    • kan forklare hvordan aktuelle metoder for påvisning av sykdom kan gi svar på diagnose og persontilpasset behandling
    • kan definere aktuelle kvalitetsbegreper og beskrive hvordan preanalytiske, analytiske og postanalytiske forhold kan påvirke analysesvar innen histologi og cytologi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relevante instrumenter og teknikker under veiledning
    • kan mikroskopere celle- og vevspreparater med en viss grad av selvstendighet
    • kan beskrive morfologi og gjenkjenne cytologiske bilder av cervixpreparater og utvalgte non-gyn preparater ved normale, premaligne og maligne tilstander
    • kan planlegge og utføre utvalgte analyser og vurdere deres pålitelighet
    • kan vurdere analysekvaliteten ut fra definerte kvalitetsbegreper basert på sammenheng mellom sentrale teoretiske prinsipper, utførelse og resultat

    Generell kompetanse

    Studenten

    • viser respekt for pasienten bak prøvematerialet, og utviser ansvarlighet i analysearbeidet
  • Innhold

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

    • Histopatologiske teknikker 4,5
    • Cytologi 3,0
    • Immunhistokjemi 1,5
    • Urinmikroskopi 1,0
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Godkjent deltakelse på emnet og bestått essay gir 10 studiepoeng. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav. Essayet skal ha en presis problemstilling og være drøftende. Essayet skal ha et omfang på ca. 15 sider med dobbelt linjeavstand, og skal leveres senest 2 måneder etter avsluttet undervisning.

    Essayet vurderes av emneansvarlig. Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Essay som vurderes til ikke bestått kan leveres inn som et bearbeidet essay én gang innen en nærmere angitt frist. Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

    Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.

    Klageadgang

    Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

    Emneplanen er godkjent av studieutvalget ved HiOA 30.05.2013.

    Gjeldende fra høstsemesteret 2013.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Målgruppe

    Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant mastergrad eller tilsvarende utdanning. OsloMet-ansatte prioriteres ved opptak

  • Vurdering og eksamen

    Innhold

    Emnet vil omhandle følgende temaer:

    • Profesjoner som jurisdiksjoner.
    • Profesjoners kunnskapsgrunnlag.
    • Skjønn og evidens.
    • Profesjonskvalifisering.
    • Modellering av interaksjonsprosesser.
    • Profesjoner mellom marked, stat og sivil samfunn.
    • Profesjonalisering som historisk prosess.
    • Profesjon, klasse og kjønn.
    • Profesjonell skjønnsutøvelse i velferdsstaten.
    • Profesjoner i det flerkulturelle samfunn.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Egenprodusert mappe

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    8,5 studiepoeng overlapp med BIO2100