EPN-V2

BIOB1500 Laboratorieteknologi og kvalitetssikring Emneplan

Engelsk emnenavn
Laboratory Technology and Quality Assurance
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler grunnleggende metoder og laboratorieteknikker som er sentrale i medisinske laboratorier, og bygger videre på kunnskap om kvalitetssikring fra tidligere emner. Studentene opparbeider praktisk erfaring med ulike metoder og kvalitetssikring av disse gjennom laboratoriearbeid.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for grunnleggende metoder som for eksempel spektrofotometri, kromatografi, massespektrometri, polymerase chain reaction (PCR) og flow cytometri
    • kan gjøre rede for utvalgte instrumenters oppbygging og måleteknikk
    • kjenner til kvalitetssikringssystemer i laboratorievirksomhet inkludert akkreditering
    • kjenner til ulike feilkilder og hvordan de bidrar til usikkerhet i analyseresultater
    • kan gjøre rede for utvalgte metoder som brukes i pasientnær analysering og selvtesting og hvordan disse kvalitetssikres

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre oppstart og vedlikehold på analyseinstrumenter som benyttes i emnet
    • kan følge prosedyrer og lage enkle prosedyrer selv
    • har grunnleggende ferdigheter i vurdering av resultater og kvalitetskontroller
    • kan vurdere hvilken pipetteringsteknikk som er egnet for ulike prøvematerialer
    • kan kontrollere og justere pipetter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan forstå og utføre grunnleggende laboratoriearbeid etter gitte prosedyrer på en nøyaktig og kvalitetssikker måte
  • Innhold

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

    • Metoder: 8 stp
    • Kvalitetssikring: 2 stp
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og laboratoriearbeid.

    Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene i forkant av laboratorieundervisningen. Tiden på laboratoriet brukes derfor i liten grad til demonstrasjoner av hvordan oppgavene skal løses.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
    • laboratorierapporter etter gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kalkulator

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Ingen overlapp med emner i gammel plan.