EPN-V2

BIOB1300 Cellebiologi og biokjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Cell Biology and Biochemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter grunnleggende biokjemi, cellebiologi, genetikk og mikrobiologi. Kunnskap innen disse temaene er et viktig grunnlag for å forstå de metoder og analyser som benyttes innen bioingeniørfaget, og for å kunne sette analysesvarene inn i en biologisk sammenheng.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:;

Kunnskap;

Studenten;

  • kan gjøre rede for eukaryote og prokaryote cellers oppbygging, funksjon og metabolisme
  • kan gi eksempler på hvordan cellebiologiske faktorer kan virke inn på helse og sykdom
  • kan beskrive viktige makromolekylers struktur og egenskaper
  • kan gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer
  • kan beskrive prinsipper innen grunnleggende genetikk og kjenner til forholdet mellom arv og sykdom
  • kan beskrive likheter og forskjeller mellom bakterier, virus, sopp og parasitter
  • kan gjøre rede for betingelser for cellulær vekst ;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan utføre noen utvalgte metoder for påvisning av biologiske makromolekyler
  • kan utføre grunnleggende undersøkelser for å identifisere ulike bakterier
  • kan utføre basale genteknologiske analyser

Innhold

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Biokjemi: 3,5 stp
  • Cellebiologi: 3,5 stp
  • Genetikk: 2 stp
  • Mikrobiologi: 1 stp

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer består av forelesninger, gruppearbeid;og;laboratoriearbeid.;

Det;legges vekt på studentaktive læringsformer.;Digitale;læringsressurser;benyttes;i emnet i form av videoforelesninger og øvingsoppgaver.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene: ;

  • har bred kunnskap om sosialpolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis. ;
  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer defineres, konstrueres og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng. ;
  • har bred;kunnskap om sosial ulikhet og marginaliserte gruppers levekår.
  • har;bred kunnskap om marginaliseringsprosesser, diskriminering og rasisme. ;
  • har;kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon påvirker menneskers livsbetingelser. ;
  • har kunnskap om hvordan nyliberalismen og globalisering påvirker økt individualisering av sosiale problemer og problemløsning.;

;

Ferdigheter ;

Studentene: ;

  • kan identifisere, innhente og vurdere informasjon og kunnskap som belyser sosialpoliske prosesser og virkninger. ;
  • kan identifisere og analysere hvilke forståelser av sosiale problemer som ligger til grunn for sosialpolitiske intervensjoner. ;
  • kan;kritisk reflektere over konkrete sosiale problemer og intervensjoner med bakgrunn i samfunnsvitenskapelige teorier, forskning og evalueringer. ;

;

Generell kompetanse ;

Studentene:;

  • har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet. ;
  • har innsikt i hvordan velferdsstatens normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring påvirker oppfatningen og forståelsen av marginaliserte grupper. ;
  • har;kritisk forståelse for hvordan sosialpolitikkens normer virker som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i sosialt arbeid og hvilken betydning det kan ha for enkelt individer. ;

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i sosialpolitikk og sosialt arbeid, og deltar i seminarer knyttet til de forhåndsbestemte temaene i emnet.;;

Vurderingsuttrykk

Gjennom emnet arbeider studentene selvstendig med en individuell fordypningsoppgave som bygger på arbeid som er gjort i emnet. Fordypningsoppgaven skal være på 10 sider +/- 10%.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kulturmangfold, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
  • kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet, herunder bærekraftig utvikling
  • har grunnleggende kunnskap om utviklingsstudiers teorihistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold i fattige land
  • har et grunnleggende begrepsapparat for å studere konkrete land/områder i Sør

Generell kompetanse

Studenten

  • kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirker samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
  • kan beskrive utvalgte samfunnsprosesser som skaper, vedlikeholder og begrenser fattigdom

Emneoverlapp

I utgangen av semesteret avlegges individuell skriftlig skoleeksamen over 6 timer. Eksamensbesvarelser kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. De som eventuelt trenger oppgaveteksten på engelsk, må søke spesielt om dette.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.