Programplaner og emneplaner - Student
BIOB1300 Cellebiologi og biokjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cell Biology and Biochemistry
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bioingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter grunnleggende biokjemi, cellebiologi, genetikk og mikrobiologi. Kunnskap innen disse temaene er et viktig grunnlag for å forstå de metoder og analyser som benyttes innen bioingeniørfaget, og for å kunne sette analysesvarene inn i en biologisk sammenheng.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan gjøre rede for eukaryote og prokaryote cellers oppbygging, funksjon og metabolisme
- kan gi eksempler på hvordan cellebiologiske faktorer kan virke inn på helse og sykdom
- kan beskrive viktige makromolekylers struktur og egenskaper
- kan gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer
- kan beskrive prinsipper innen grunnleggende genetikk og kjenner til forholdet mellom arv og sykdom
- kan beskrive likheter og forskjeller mellom bakterier, virus, sopp og parasitter
- kan gjøre rede for betingelser for cellulær vekst ;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan utføre noen utvalgte metoder for påvisning av biologiske makromolekyler
- kan utføre grunnleggende undersøkelser for å identifisere ulike bakterier
- kan utføre basale genteknologiske analyser
Innhold
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
- Biokjemi: 3,5 stp
- Cellebiologi: 3,5 stp
- Genetikk: 2 stp
- Mikrobiologi: 1 stp
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer består av forelesninger, gruppearbeid;og;laboratoriearbeid.;
Det;legges vekt på studentaktive læringsformer.;Digitale;læringsressurser;benyttes;i emnet i form av videoforelesninger og øvingsoppgaver.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene: ;
- har bred kunnskap om sosialpolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis. ;
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer defineres, konstrueres og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng. ;
- har bred;kunnskap om sosial ulikhet og marginaliserte gruppers levekår.
- har;bred kunnskap om marginaliseringsprosesser, diskriminering og rasisme. ;
- har;kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon påvirker menneskers livsbetingelser. ;
- har kunnskap om hvordan nyliberalismen og globalisering påvirker økt individualisering av sosiale problemer og problemløsning.;
;
Ferdigheter ;
Studentene: ;
- kan identifisere, innhente og vurdere informasjon og kunnskap som belyser sosialpoliske prosesser og virkninger. ;
- kan identifisere og analysere hvilke forståelser av sosiale problemer som ligger til grunn for sosialpolitiske intervensjoner. ;
- kan;kritisk reflektere over konkrete sosiale problemer og intervensjoner med bakgrunn i samfunnsvitenskapelige teorier, forskning og evalueringer. ;
;
Generell kompetanse ;
Studentene:;
- har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet. ;
- har innsikt i hvordan velferdsstatens normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring påvirker oppfatningen og forståelsen av marginaliserte grupper. ;
- har;kritisk forståelse for hvordan sosialpolitikkens normer virker som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i sosialt arbeid og hvilken betydning det kan ha for enkelt individer. ;
Hjelpemidler ved eksamen
Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i sosialpolitikk og sosialt arbeid, og deltar i seminarer knyttet til de forhåndsbestemte temaene i emnet.;;
Vurderingsuttrykk
Gjennom emnet arbeider studentene selvstendig med en individuell fordypningsoppgave som bygger på arbeid som er gjort i emnet. Fordypningsoppgaven skal være på 10 sider +/- 10%.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kulturmangfold, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
- kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet, herunder bærekraftig utvikling
- har grunnleggende kunnskap om utviklingsstudiers teorihistorie
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold i fattige land
- har et grunnleggende begrepsapparat for å studere konkrete land/områder i Sør
Generell kompetanse
Studenten
- kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirker samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
- kan beskrive utvalgte samfunnsprosesser som skaper, vedlikeholder og begrenser fattigdom
Emneoverlapp
I utgangen av semesteret avlegges individuell skriftlig skoleeksamen over 6 timer. Eksamensbesvarelser kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. De som eventuelt trenger oppgaveteksten på engelsk, må søke spesielt om dette.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.