Programplaner og emneplaner - Student
BIO3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Assignment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bioingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en introduksjon til bioingeniørfaglig FoU-virksomhet. Bacheloroppgaven skal gi studentene anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema som er relevant for bioingeniørfaget. Vitenskapelige metoder er et gjennomgående tema under arbeidet med oppgaven. Studentene skal utvikle en forståelse for viktigheten av å fornye og utvikle bioingeniørfaglig praksis.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
- Vitenskapsteori og forskningsmetode 2
- Bioingeniørfaglige emner 13
- Sum 15
Forkunnskapskrav
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.
Læringsutbytte
Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven gjennomføres som veiledet prosjektarbeid i grupper på 3-4 studenter. Det gis undervisning i form av forelesninger og seminarer. Prosjektet skal presenteres muntlig for faglærer(e), veileder og medstudenter før oppgaven leveres inn. Studentene bør være aktive i selv å få forslag til oppgaver fra praksisfeltet og faglærere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver.
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
- utvikle design for en empirisk undersøkelse.
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Vurdering og eksamen
I andre semester skal studentene utforme prosjektbeskrivelse for sin masteroppgave. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder. Veileder tildeles i slutten av andre semester. I emnet "Masteroppgaven" arrangeres det "Mastertorg", "Avsparkseminar" og "Midtveisseminar".
"Mastertorget" arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan knytte seg til om ønskelig.
"Avsparkseminar" arrangeres i slutten av andre semester.
"Midtveisseminaret" arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid, og sjette semester for deltid
Se egen omtale av seminar under avsnittet om arbeidskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Avsparkseminaret arrangeres i slutten av andre semester. Deltakelse er obligatorisk. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. I forbindelse med avsparkseminaret skal det leveres et to siders arbeidskrav som beskriver problemstilling for masteroppgaven. Dette arbeidskravet må være levert og godkjent før studenten kan tildeles veileder.
Dersom en student på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner ikke kan delta på avsparkseminaret, skal en veiledningstime gå med til å gjennomgå innholdet med veileder når denne er tildelt.
Studenten skal levere en framdriftsplan til veileder tidlig i veiledningsløpet.
I begynnelsen av fjerde semester for heltid, og sjette semester for deltid, arrangeres det også et midtveisseminar.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Det kan framsettes klage over karakterfastsettingen, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-3 punkt 2. Resultatet av en klage har bare konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver delta i en klage.
Sensorordning
Eksamen består av to deler; skriftlig innlevering og muntlig høring med presentasjon av oppgaven.
Studenten kan få vite karakter på skriftlig del av masteroppgaven før presentasjonen i forelesningsform (30 minutter). Oppgaven må være bestått før studenten kan presentere oppgaven. Studenten gjennomgår deretter en muntlig prøve. Forelesningen og den muntlige prøven kan eventuelt justere karakteren som er gitt for oppgaven. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Når to studenter går sammen om å skrive masteroppgave, skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell muntlig prøve. Forelesningen og muntlig eksaminasjon skal imidlertid vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av endelig karakter.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Studenten får da tilbud om tre timer ytterligere veiledning før ny levering. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, universitetets digitale vitenarkiv.