EPN-V2

BIO3100 Transfusjonsmedisin og transplantasjonsimmunologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Transfusion and Transplantation
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe and discuss characteristics of behavior analysis as a science
  • explain core concepts and relations on classical conditioning, and operant conditioning
  • discuss how prediction and control can be demonstrated in single-case designs
  • describe and exemplify different measures of reliability
  • discuss different methods of observation and recording of behavior
  • describe core elements of behavior chains and different ways in which such chains can be established
  • describe core ethical principles and discuss how the core ethical principles relate to behavior analysis
  • discuss how social aversive contingencies may influence behavior

Skills

The student can

  • select the appropriate behavioral dimensions and methods for reliable measurement, and observe and measure behavior
  • identify examples of respondent conditioning
  • explain how a behavior chain can be established
  • identify examples of the operant paradigm
  • interpret data from line and bar graphs

Competence

The student can

  • provide practical examples of respondent behavior
  • provide practical examples of operant conditioning
  • use and explain core concepts in behavior analysis to professionals in different branches communicate important aspects of behavior analysis as a science

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare hvem som kan være blodgiver i Norge og hvordan utvelgelsen av blodgivere forgår i blodbanken
  • beskrive hvordan blodbanken fremstiller, kontrollerer og lagrer blodprodukter som erytrocyttkonsentrat, trombocyttkonsentrat og plasma
  • beskrive hvordan ulike blodprodukter brukes i pasientbehandling
  • forklare hvilke blodtypesystemer, blodtyper og blodtypeantistoffer som er viktige i transfusjonssammenheng og ved hemolytisk sykdom hos nyfødte
  • forklare prinsippene for grunnleggende blodtypeserologiske laboratorieundersøkelser
  • beskrive årsaksmekanismer for sykdom hos foster og nyfødt grunnet blodtypeantistoff og trombocyttantistoff
  • beskrive komplikasjoner som kan oppstå etter transfusjon
  • forklare årsaksmekanismer ved hemolytiske transfusjonsreaksjoner
  • vise kjennskap til laboratorieanalyser som utføres ved transplantasjon og stamcellebehandling
  • vise kjennskap til metoder og lover knyttet til sæddonasjon, eggdonasjon og in vitro fertilisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre utvelgelse og tapping av blodgivere under veiledning
  • mestrer grunnleggende blodtypeserologiske laboratorieundersøkelser og kan vurdere analyseresultatenes betydning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger innen fagfeltene transfusjons- og transplantasjonsmedisin og in vitro fertilisering
  • vise omsorg og respekt for pasient/blodgiver
  • samarbeide med medstudenter, kolleger og pasienter/blodgivere uavhengig av etnisk, religiøs og kulturell bakgrunn
  • benytte innovasjon og entrepenørskap som metode for helsefaglig nytenkning

Arbeids- og undervisningsformer

In the BSCA specialisation, campus-based lectures and seminars are the main teaching methods, in addition to digital simulation exercises, study questions, and student presentations. The lectures will partly be based on Interteaching sequences using readings from the curriculum. Texts used for Interteaching are announced in the digital learning platform of the university. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 2 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.

Vurdering og eksamen

Grade scale A-F

Hjelpemidler ved eksamen

To internal examiners. External examiner is used regurarly.

Vurderingsuttrykk

10 ECTS with MEST4111

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20% av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.