EPN-V2

BIO1200 Grunnlag for biomedisinsk analyse: anatomi, fysiologi og histologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Fundamentals of Biomedical Analysis: Anatomy, Physiology and Histology
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap i anatomi, fysiologi og histologi. Sentralt for dette er kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom de forskjellige vev og organers struktur og funksjon og de viktigste mekanismene for regulering av biologiske funksjoner. Grunnleggende kunnskap i anatomi, fysiologi og histologi er en forutsetning for å forstå utvikling av sykdom og hvordan sykdom kan påvirke analyseresultater.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Anatomi og fysiologi 9,5
  • Histologi 0,5

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Emnet gir innsikt i den faglige litteraturen om samarbeid og ledelse av samarbeid, både innenfor offentlig sektor og mellom offentlig sektor og andre samfunnsaktører. Ledelse av organisert samarbeid blir satt inn i en teoretisk og kontekstuell sammenheng der studentene presenteres for litteratur som diskuterer samarbeid og ledelse i ulike sammenhenger. Emnet tar opp samarbeid om utforming og iverksetting av offentlig politikk, innovasjon i offentlig sektor og tjenesteproduksjon. Emnet tar videre opp utfordringer ved samarbeid på tvers av forvaltningsnivå og -sektorer, og mellom offentlig, privat og frivillig sektor. Det blir lagt vekt på teorier om ledelse og styring i en samarbeidskontekst, der forskjellene mellom hierarkiske og mer likeverdige relasjoner mellom aktørene blir tydeliggjort.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
  • inngående kunnskap om koordineringsutfordringer i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om samarbeidsdreven innovasjon
  • Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
  • vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
  • vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Vurdering og eksamen

Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen tar utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav

Vurderingsuttrykk

Semesteroppgave med et omfang på 5000 ord (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges