Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3500 Barn, medier og bibliotek Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children, Media and Libraries
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
-
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale begreper og analyseredskaper i tekstanalyse
- har innsikt i journalistikkforskning der tekstanalyse, sjangerteori, diskursanalyse og språkanalyse har en sentral plass
- har kunnskap om språket innen ulike medieplattformer som radio, avis (nett og papir), TV, nett og sosiale medier og kjennskap til metoder for å analysere språkbruk.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere journalistiske tekster metodisk og kritisk
- kan anvende tekst- og diskursanalytiske teorier og metoder i egen forskning
- kan reflektere kritisk over journalistspråket i en historisk kontekst
- kan analysere både verbalspråk og billedspråk i journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kritisk språkforståelse av journalistikk
- kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet og bidra til prosjekter der tekst- og diskursanalyse står sentralt
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å analysere problemstillinger knyttet til språket i journalistiske og tilgrensende tekster
- har kompetanse i å presentere analyser av journalistisk materiale med bakgrunn i akademiske metoder knyttet til tekst- og diskursanalyse, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
- har kompetanse til selvstendig forskningsarbeid innen feltet språk og diskurs gjennom konkret analysearbeid på solid teoretisk og metodologisk grunn
-
Læringsutbytte
Undervisningen er fordelt på to fulle uker. Samlingene kan ha avgrenset tematikk, men det er en tråd i emnet som helhet. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og pensumseminar med bidrag fra emnedeltakerne.
Detaljert undervisningsopplegg publiseres ved semesterstart
-
Arbeids- og undervisningsformer
There are three work requirements related to the course. The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework I: Participation in the seminars. The purpose of the work requirement is to get the students started with methodological and ethical reflection through individual writing and group work. In order for this work requirement to be approved, absence from only one seminar is accepted.
- Coursework II: A preliminary sketch for research design and method choice for a possible master's project. The purpose of the work requirement is to use the syllabus in planning your own project. This work requirement can be based on work requirement 2 in the course MED4000 Media Development and Media Research. Length: 3-5 pages.
- Coursework III: Critical assessment of other students' method choices, research design and ethical assessments (group work). The purpose of the work requirement is for students to become familiar with the master's thesis format and learn to critically discuss other people's method choices, by using the syllabus. Each group writes a summary of 3-5 pages.
The work requirements must be approved before the student take the exam. In the event of unapproved work requirements, the student can submit a new and improved edition within a specified deadline. In the event of illness or other documented reason, a separate deadline can be agreed upon with the teacher. If the student does not comply with the deadline given in the course syllabus or the agreed deadline, the student may not submit the assignment, and thus loses the right to take the exam. In the event of absence from more than one seminar without a valid reason (illness or other documented reason), the student loses the right take the exam.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 6 timer.
-
Vurdering og eksamen
Alle ikke-digitale hjelpemidler er tillatt. Eventuelle regler for kildehenvisning vil bli spesifisert i oppgaveteksten.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Sensorordning
Emneansvarlig: Jørgen Alnæs