EPN-V2

BIBV3500 Barn, medier og bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Children, Media and Libraries
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

  • Forkunnskapskrav

    BIB2000, BIB2100

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan synet på barn og barndom har endret seg i vårt samfunn
    • har innsikt i barns mediebruk
    • har kunnskap om språkutvikling og lesestimulering i en flerkulturell kontekst

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
    • kan etablere og utvikle en barneavdeling i et folkebibliotek
    • kan analysere og vurdere medier for barn
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, seminar, ekskursjoner og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    To oppgaver:

    1. En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort (ca 1 s.) skriftlig rapport innleveres i etterkant.
    2. En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider. (ca 200-400 ord).

    Begge arbeidskrav skal fullføres til fastsatt frist og være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    BIB1000 Introduksjon til dataverktøy.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kunnskaper

    Studenten

    • har bred kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle
    • kjenner til bibliotekfeltets historie og tradisjoner
    • har innsikt i hvordan politiske, økonomiske og teknologiske rammer påvirker biblioteksektoren
    • har innsikt i bibliotekenes rolle i det flerkulturelle samfunnet
    • har kunnskap om organisering og utvikling av bibliotektjenester i offentlig og privat sektor
    • har kjennskap til analog og digital dokumentproduksjon og -distribusjon, endringer innenfor dette området og nye dokument- og kommunikasjonsformer, internasjonalisering, statlige reguleringer og opphavsrett

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan diskutere biblioteket og bibliotekarens rolle, bibliotekutvikling, organisering og rammevilkår, både i historisk og aktuelt perspektiv
    • kan finne fram til og vurdere informasjon og fagstoff og fremstille dette i skriftlige oppgaver slik at det belyser en faglig problemstilling
    • kan benytte prinsippene for faglig forfatterskap med særlig vekt på korrekt sitering, referering og kildeangivelser, og kan sette opp litteraturlister
  • Vurderingsuttrykk

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid med veiledning og selvstudium.

  • Sensorordning

    En individuell skriftlig oppgave (ca. tre sider) og en gruppeoppgave (åtte til ti sider) skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.