EPN-V2

BIBV3060 Themes in Library, Archives and Museums: An Exploration of Practice Emneplan

Engelsk emnenavn
Themes in Library, Archives and Museums: An Exploration of Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

This course is based on a series of visits to libraries, archives and/or museums that is connected to a preselected theme. The theme is chosen in consultation with the course supervisor and the series of visits are determined by and related to that theme. Students may select themes related to services and programming, policies and guidelines, collections, knowledge organization and management practices, universal design, dissemination practices as well as current issues and other matters relevant to the institutions. The visits can be to libraries, archives or museums, or various combinations of the three. Other information and culture institutions may be included if relevant to the selected theme.;Visits are generally based on meeting with relevant staff members at the organizations as well as the students' own informal observations.;Students shall compile a reading list of 800 pages related to the selected theme.;

The language of the course is dependent upon the students and can be in English or Norwegian.

Forkunnskapskrav

Det legges opp til en kombinasjon av teoretiske studier og refleksjon, kombinert med praktisk øvelse. Det forutsettes at deltakerne holder framlegg om temaer i emnet, knyttet til kurslitteraturen og/eller egne erfaringer. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.

Praksis

Det gjennomføres miniprosjekter knyttet til egen undervisning før/mellom samlingene. Informasjon om miniprosjektene gis i god tid før samlingene. Observasjon og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet i form av besøk i hverandres undervisning (kollegaveiledning). Kollegaveiledningsarbeidet foregår i tverrfaglige grupper på 4-5 deltakere. Gruppen jobber sammen gjennom hele semesteret, og hver av deltakerne velger en undervisningsøkt (for eksempel forelesning, seminarundervisning, veiledning) der resten av gruppen inviteres inn som observatører.

Innleveringer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente innleveringer og deltakelse på samlinger.

I forkant av hver samling fullfører deltakerne 1-3 oppgaver, som leveres på Canvas til fastsatte frister. Innleveringene danner grunnlag for vesentlige deler av arbeidet på samlingene. Detaljert informasjon om innleveringene blir publisert i Canvas. I tillegg skal det leveres en grupperapport fra kollegaveiledningsarbeidet.

For å få emnet godkjent må deltakerne ha deltatt på minst 75 prosent av samlingene, samt ha dokumentert pedagogisk basiskompetanse gjennom innleveringer, kollegaveiledning og et selvvalgt prosjektarbeid som leder til en avsluttende prosjektrapport. Det er obligatorisk å delta på hele første samling.

Fravær fra en samling fritar ikke fra innleveringer knyttet til tema for samlingen. I tilfelle en deltaker er fraværende fra en hel samling (og dermed en innholdskomponent i emnet) må arbeidet med denne komponenten dokumenteres særegent i form av et notat der en problemstilling innen temaet drøftes i lys av kurslitteraturen

Læringsutbytte

Det legges opp til en kombinasjon av teoretiske studier og refleksjon, kombinert med praktisk øvelse. Det forutsettes at deltakerne holder framlegg om temaer i emnet, knyttet til kurslitteraturen og/eller egne erfaringer. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.

 

Praksis

Det gjennomføres miniprosjekter knyttet til egen undervisning før/mellom samlingene. Informasjon om miniprosjektene gis i god tid før samlingene. Observasjon og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet i form av besøk i hverandres undervisning (kollegaveiledning). Kollegaveiledningsarbeidet foregår i tverrfaglige grupper på 4-5 deltakere. Gruppen jobber sammen gjennom hele semesteret, og hver av deltakerne velger en undervisningsøkt (for eksempel forelesning, seminarundervisning, veiledning) der resten av gruppen inviteres inn som observatører.

Arbeids- og undervisningsformer

Avsluttende vurdering består av to deler:

  1. Pedagogisk profileringsdokument (4-6 sider, individuell innlevering). I profileringsdokumentet skal studenten beskrive og begrunne din tilnærming til undervisning, læring og vurdering. Notatet utarbeides med referanse til relevant forskningslitteratur og til egen praksis, og med utgangspunkt i ditt konkrete fagområde/profesjonsfelt. I dokumentet skal du også legge vekt på:
  • studenters læring og framtidige profesjonelle praksis
  • utvikling av egen undervisning
  • kollegial involvering
  • en forskende tilnærming

  1. Faglig rapport. I denne innleveringen skal studenten presentere og analysere (en) utfordring(er) knyttet til undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning. Velg gjerne et spørsmål/en utfordring som er relevant for eget fagområde/ egen undervisning. Omfang: 3500-4500 ord (eksl. litteraturliste) dersom man skriver alene - 5500-7000 ord dersom man samarbeider i gruppe.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Vurderingsuttrykk: Bestått – Ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det pedagogiske profileringsdokumentet og den faglige rapporten vurderes samlet til bestått eller ikke bestått. Dersom ett av arbeidene vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen i denne delen. For å gå opp til eksamen må alle innleveringene være gjennomført.

Tilsynssensor

Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet er primært rettet inn mot tilsatte som har undervisningsoppgaver ved OsloMet – storbyuniversitetet, men som mangler pedagogisk basiskompetanse.

Nytilsatte og andre som har lovbestemt plikt om gjennomføring av basiskompetanse i forbindelse med ansettelse og opprykk til undervisnings- og forskerstillinger gis prioritet, se Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. Andre søkere gis adgang til kurset så langt det er plass.

Det forutsettes at deltakerne har undervisningsoppgaver når de gjennomfører emnet. Det er ønskelig at deltakerne har hatt undervisning i minimum et semester når de søker opptak på kurset.

Vurdering og eksamen

The final assessment is a term paper on the selected topic. Students use sources from their individually compiled reading lists as well as their visits to libraries, archives and/or museums as the basis for the paper.;The paper can be written individually or in a group of two students.; ;;

The paper must have a scope of 30,000-40,000 characters including spacing. Font and font size: Arial/ Calibri 12pkt. Line spacing: 1.5.;Students shall attach their compiled reading list of 800 pages. The paper may include non-textual materials (e.g., photographs and other visual materials).; References and non-textual materials are not included in the total number of characters.;

Students who receive a failing grade are given one opportunity to submit an improved version of the term paper for assessment.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Vurderingsuttrykk

Grading scale A-F.

Sensorordning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers

Emneansvarlig