EPN-V2

BIBV3040 Digital media and culture Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital media and culture
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    The course offers a case- and discussion-based approach to the current digital media landscape. In the course, we read and discuss academic articles and books on digital media and culture and debate critical issues in digital media, ranging from social media to streaming to theories of digitalization and data. The course has three parts: Culture and entertainment, Communication and power, and Digitalization and data. For each part, an introductory lecture will be given. An introductory lecture will also be provided. All other class activities are based on student participation. The instructor will provide cases for discussion. Students will, individually and in groups, be tasked with presenting and discussing texts from the curriculum.

    Case discussions will deal critically with issues such as the political impact of social media, the sustainability of streaming services, the power of digital communication platforms, datafication and the power of metrics, and the characteristics of digitalization.

    The teaching language is in English

  • Forkunnskapskrav

    None.

  • Læringsutbytte

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has knowledge of central topics of debate within digital media and culture
    • has knowledge of how scholars of digital media observe and analyze digital media and culture
    • has knowledge of theories of communication, power, digitalization and datafication
    • has an understanding of how digital media influences culture and politics

    Skills

    The student

    • is able to partake in discussions on digital media and culture
    • is able to give oral presentations in class
    • is able to provide summaries and interpretations of complex academic texts

    General competences

    The student

    • is able to reflect critically on social, political and economic issues arising from digital media
    • is able to partake in discussions on digital media and culture
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
    • har kjennskap til diskusjoner om arkivinstitusjoners rolle i å forme samfunnsdokumentasjon
    • har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
    • har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
    • har god forståelse for arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
    • har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
    • kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
    • kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
    • kan gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
    • kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
    • kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere
  • Vurdering og eksamen

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

     

    Formidling av arkivfaget, eller et spesifikt aspekt av arkivfaget, for en spesifisert målgruppe (f.eks. ledere, saksbehandlere, skoleelever eller et allment publikum)  Oppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer, og leveres som tekst eller video. Andre formidlingssjangere kan avtales med emneansvarlig. Tekster levert individuelt skal ha et omfang på fire sider. For gruppebesvarelser blir det én side tillegg pr. gruppemedlem (5 sider for to studenter, 6 sider for 3 studenter.) Videoer levert individuelt bør vare i 2-3 minutter; dette tilsvarer 200-300 ord. For gruppebesvarelser blir det 80 ord tillegg pr. ekstra gruppemedlem (280-380 ord for to studenter, 360-460 ord for 3 studenter.) 

    Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 5-7 sider/11500-16100 tegn inkludert mellomrom (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Sensorordning

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.