Programplaner og emneplaner - Student
BIBPRAK2 Research Methods - Theory and Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Undersøkelsesmetoder i teori og praksis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir studentene en introduksjon til profesjonsforskning og bibliotek- og informasjonsvitenskapen. Gjennom forelesninger og øvingstimer får studentene innsikt i forskningsetikk, metoder for innsamling av kvantitative og kvalitative data, kvalitativ tekstanalyse og statistiske beregninger.
-
Required preliminary courses
Studentene må ha avlagt 90 studiepoeng av studiet før de kan gjennomføre feltarbeidet og avlegge eksamen i emnet.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i typiske trekk ved profesjonsforskningen
- har innsikt i bibliotek- og informasjonsvitenskapen som forskningsfelt
- har innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering
- har innsikt i kvantitative og kvalitative samfunnsfaglige metoder.
- har, gjennom et feltarbeid, opparbeidet seg kjennskap til hvilke formål slike metoder kan tjene i profesjonsfeltet.
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser innenfor praksisfeltet.
- kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp.
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.
-
Course requirements
5 ukers feltarbeid.
Feltarbeid skal i denne sammenhengen forstås som arbeid gjort for å innhente kunnskap gjennom erfaring. Feltarbeidet er delt i to likeverdige deler. I 50 % av tiden skal studentene utføre bibliotekfaglige oppgaver i regi av praksisstedet. I resten av tiden skal de innhente og analysere empiriske data for å belyse en problemstilling av faglig interesse for praksisstedet. Bibliotekarutdanningen er behjelpelig med forslag til undersøkelser og gir studentene individuell veiledning i problemformulering og valg av metode. Datainnsamling, analyse og rapportskriving utgjør studentenes eksamen og skjer på selvstendig grunnlag.
-
Assessment
Vurderingsformen er en feltrapport, som innleveres umiddelbart etter avsluttet feltarbeid og til oppgitt frist.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Alle rapportene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.