Programplaner og emneplaner - Student
BIB3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.
I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:
- Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
- Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap før man kan starte opp med emnet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser
- har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling
- kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling
- kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet
- kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
- kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk
- behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk
Generell kompetanse
Studenten
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
- kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema
- kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid. Mulige tema for bacheloroppgaven presenteres tidlig i høstsemesteret.
I tillegg vil det holdes metode- og søkeseminar, noe undervisning/ forelesning, samt individuell veiledning med tildelt veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Students will be given an introduction to molecular biology, genetics and cell biology. The course starts with an introduction to the basic principles of genetics and the structure of eukaryotic genes and genomes and their molecular biology characteristics. The course also deals with the expression of the eukaryotic genome and techniques used in modern molecular biology. The elective course is arranged provided that there is a sufficient number of students who choose the course.
Vurdering og eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- shall acquire basic knowledge of genetics and achieve a good understanding of molecular and biological mechanisms in eukaryotic cells
- has a basic understanding of classical genetics
- is familiar with the structure and cellular organisation of eukaryotic nucleic acids
- is capable of explaining the structure and maintenance of eukaryotic genes and genomes
- is capable of explaining the central dogma in molecular biology and describing how these processes are regulated in eukaryotes
- has knowledge about central cellular processes: intracellular transport, cell signaling, cell cycle
- is capable of explaining molecular biological methods used to study eukaryotic genes
- is familiar with modern methods for analysing genomes, transcriptomes and proteomes
- is capable of explaining general principles of cancer development
- has a basic understanding of bioinformatics
Skills
The student:
- shall be capable of presenting and solving assignments both orally and in writing in the knowledge area presented in the course.
- understands how to use different molecular biological methods to map eukaryotic genes and identify the functions of gene products.
- can perform sequence alignments of nucleic acids
General competence
The student:
- is capable of acquiring knowledge in molecular and cell biology
- is capable of understanding a research article where molecular biological methods are used.
Hjelpemidler ved eksamen
The teaching consist of lectures, group work and one oral presentation.
Vurderingsuttrykk
Partial exam that includes:
- one oral presentation of a scientific article in group of 2 students (accounts for 20 % of the final grade) that is presented to the class
- one obligatory assignment (accounts for 15 % of the final grade)
- individual oral exam (accounts for 65 % of the final grade)
The exam result can not be appealed.
Sensorordning
No aids allowed.