Programplaner og emneplaner - Student
BIB3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
-
Innledning
Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.
I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:
- Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
- Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser
- har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling
- kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling
- kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet
- kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
- kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk
- behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk
Generell kompetanse
Studenten
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
- kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema
- kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig
-
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid. Mulige tema for bacheloroppgaven presenteres tidlig i høstsemesteret.
I tillegg vil det holdes metode- og søkeseminar, noe undervisning/ forelesning, samt individuell veiledning med tildelt veileder.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om ønsket veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist.
- Arbeidskrav 2: Emnet har obligatorisk deltagelse på henholdsvis ett metode- og ett søkeseminar.
- Arbeidskrav 3: En prosjektskisse skal leveres til veileder for godkjenning. Skissen skal ha et omfang på om lag 2400-2800 tegn inkl. mellomrom.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en bacheloroppgave. Bacheloroppgaven utføres vanligvis individuelt, men kan også utføres i grupper på inntil tre studenter. Oppgaven skal ha et omfang på 60000-110000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/ utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.