EPN-V2

BIB3910 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.

    I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:

    • Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
    • Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper;

    Studenten;

    • har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
    • har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser;
    • har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst;

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling;
    • kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling;
    • kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet;
    • kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
    • kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk;
    • behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk;

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
    • kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema;
    • kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid. Mulige tema for bacheloroppgaven presenteres tidlig i høstsemesteret.

    I tillegg vil det holdes metode- og søkeseminar, noe undervisning/ forelesning, samt individuell veiledning med tildelt veileder.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om ønsket veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist.;
    • Arbeidskrav 2: Emnet har obligatorisk deltagelse på henholdsvis ett metode- og ett søkeseminar.;

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsformen er en bacheloroppgave. Bacheloroppgaven utføres vanligvis individuelt, men kan også utføres i grupper på inntil tre studenter. Oppgaven skal ha et omfang på 60000-110000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/ utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle oppgavene blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.