Programplaner og emneplaner - Student
BIB3430 Bibliotek og demokrati Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Library and democracy
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2024/2025
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2024
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- 
    
Innledning
Emnet tar for seg offentlighetsteori og historiske perspektiver og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon. I emnet kobles dette til aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena og deres samarbeid med offentlige og private institusjoner og virksomheter. Emnet berører også sensur og ytringsfrihet, og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør.
Undervisningsspråk er norsk.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i offentlighetsteori og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon
 - har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.
 - har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv
 - har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur
 
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon
 - kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur
 - kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
 - kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger
 - kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av pensumtekst, individuelt eller i grupper (5-10 minutter)
 - Arbeidskrav 2: Innlevering av skriftlig utkast til semesteroppgave til hverandrevurdering (omfang 2-3 sider)
 - Arbeidskrav 3: Delta på hverandrevurdering, gi en skriftlig tilbakemelding (1/2-1 side)
 - Arbeidskrav 4: Innlevering av andreutkast til semesteroppgave (maks 5 sider)
 
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
 - 
    
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 20000-25000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5..
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.