EPN-V2

BIB3430 Library and democracy Course description

Course name in Norwegian
Bibliotek og demokrati
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.;

Learning outcomes

Kunnskaper;

Studenten;

  • har innsikt i offentlighetsteori;og;teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon;
  • har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.;
  • har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv;
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;
  • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur;
  • kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe;
  • kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger ;
  • kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon;

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.;

Course requirements

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.

Grading scale

Erik Døving

Examiners

Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.