EPN-V2

BIB3430 Bibliotek og demokrati Emneplan

Engelsk emnenavn
Library and democracy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet tar for seg offentlighetsteori og historiske perspektiver og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon.;I emnet kobles dette til aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena og deres samarbeid med offentlige og private institusjoner og virksomheter. Emnet berører også sensur og ytringsfrihet, og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør.;

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.;

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper;

    Studenten;

    • har innsikt i offentlighetsteori;og;teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon;
    • har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.;
    • har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv;
    • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur;

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;
    • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur;
    • kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe;
    • kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger ;
    • kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av pensumtekst, individuelt eller i grupper (5-10 minutter)
    • Arbeidskrav 2: Innlevering av skriftlig utkast til semesteroppgave til hverandrevurdering (omfang 2-3 sider);
    • Arbeidskrav 3: Delta på hverandrevurdering, gi en skriftlig tilbakemelding (1/2-1 side)
    • Arbeidskrav 4: Innlevering av andreutkast til semesteroppgave (maks 5 sider)

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 25000 tegn inkludert mellomrom +/- 10%. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri;12pkt. Linjeavstand: 1,5..

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.;

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;