EPN-V2

BIB3410 Profesjonell søking og research Emneplan

Engelsk emnenavn
Search and research for professionals
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet behandler temaer som systematiske søk, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonskilder som for eksempel sosiale medier.

Bibliotekarens rolle knyttet til informasjonshåndtering i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er også sentralt i emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner prinsippene for systematiske og strukturerte søk
  • har inngående kunnskap om vitenskapelig kunnskapspublisering og kommunikasjon
  • kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
  • kan planlegge og gjennomføre systematiske og strukturerte søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
  • kan veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk
  • kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Forberedelse til prosjektoppgaven: Levere en beskrivelse av tema og rammen for informasjonsbehovet som prosjektoppgaven skal besvare (ca 1 side). Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og må godkjennes av faglærer. Oppgaven skal utføres individuelt eller av to studenter sammen.
  • Arbeidskrav 2: Presentere arbeidet med prosjektoppgaven muntlig for medstudenter og faglærer (inntil 10 minutter).
  • Arbeidskrav 3: Gi en skriftlig tilbakemelding (en halv til én side) etter gitte kriterier på en medstudents prosjektoppgave og presentasjon. Lærer tildeler opponent.
  • Arbeidskrav 4: Levere utkast til en skriftlig prosjektoppgave (minimum 3 sider uten vedlegg).

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.

Undervisningsspråk er norsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
  • har kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme strategier for migrering av digital informasjon
  • kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
  • har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk

Sensorordning

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.