EPN-V2

BIB3410 Profesjonell søking og research Emneplan

Engelsk emnenavn
Search and research for professionals
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet behandler temaer som systematiske søk, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonskilder som for eksempel sosiale medier.

    Bibliotekarens rolle knyttet til informasjonshåndtering i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er også sentralt i emnet.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
    • har kjennskap til digitale formaters betydning for langtidsbevaring
    • har god innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder
    • har kjennskap til norsk praksis om digitalt mottak og bevaring
    • har kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og forvalte digitale arkiv
    • kan gjøre rede for hvordan logistikk virker innenfor arkivområdet
    • kan kommunisere krav og forvalte arkivsystemer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over teorier, modeller og metoder i arbeid med å forvalte digitalt arkivmateriale
  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • kjenner prinsippene for systematiske og strukturerte søk
    • har inngående kunnskap om vitenskapelig kunnskapspublisering og kommunikasjon
    • kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
    • kan planlegge og gjennomføre systematiske og strukturerte søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
    • kan veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk
    • kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten skal gjennomføre en analyse og vurdering av utfordringer ved digital bevaring og presentere resultatet i form av en individuell skriftlig rapport. Rapporten ska ha et omfang på 8-10 sider/18400-23000 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Arbeidskravet kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom  arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 5-7 sider/11500-16100 tegn inkludert mellomrom (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler:

    • Individuelt omarbeidet versjon av arbeidskrav 4. Omfang: 15 000 – 22 000 tegn (inkl mellomrom, eksl vedlegg).
    • Et individuelt skriftlig arbeid med omfang på 5-6 000 tegn med mellomrom. Tema for oppgaven gis av faglærer.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Sensorordning

    Lars-Erik Hansen