EPN

BIB3410 Profesjonell søking og research Emneplan

Engelsk emnenavn
Search and research for professionals
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet behandler temaer som systematiske søk, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonskilder som for eksempel sosiale medier.

Bibliotekarens rolle knyttet til informasjonshåndtering i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er også sentralt i emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper 

Studenten 

  • kjenner prinsippene for systematiske og strukturerte søk 
  • har inngående kunnskap om vitenskapelig kunnskapspublisering og kommunikasjon 
  • kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser 
  • kan planlegge og gjennomføre systematiske og strukturerte søk som grunnlag for kunnskapsoversikter 
  • kan veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk 
  • kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon 

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1:  Forberedelse til prosjektoppgaven: Levere en beskrivelse av tema og rammen for informasjonsbehovet som prosjektoppgaven skal besvare (ca 1 side). Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og må godkjennes av faglærer. Oppgaven skal utføres individuelt eller av to studenter sammen. 

  • Arbeidskrav 2:   Presentere arbeidet med prosjektoppgaven muntlig for medstudenter og faglærer (inntil 10 minutter).  

  • Arbeidskrav 3:   Gi en skriftlig tilbakemelding (en halv til én side) etter gitte kriterier på en medstudents prosjektoppgave og presentasjon. Lærer tildeler opponent.  

  • Arbeidskrav 4:  Levere utkast til en skriftlig prosjektoppgave (minimum 3 sider uten vedlegg).  

 

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.  

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler:  

  • Individuelt omarbeidet versjon av arbeidskrav 4. Omfang: 15 000 – 22 000 tegn (inkl mellomrom, eksl vedlegg). 

  • Et individuelt skriftlig arbeid med omfang på 5-6 000 tegn med mellomrom. Tema for oppgaven gis av faglærer.  

 

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.   

 

Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.