EPN

BIB3220 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Organizationg and Retreival 3.2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.2 består av delemnene Klassifikasjons- og indekseringsteori og Webprogrammering.

Studentene skal lære om automatiske metoder for indeksering og gjenfinning. I tillegg til arbeid med indeksering av fagtekster gis det innføringer i indeksering av skjønnlitteratur, film, lyd og bilder. Kunnskapen om emnesystemer utfylles med ontologier. Webprogrammering handler om maskinell håndtering av data på web. Mange åpne datasett er gjort tilgjengelige via webtjenester (web services) eller som lenkede data. Slike datakilder kan kombineres på nye måter til nye tjenester. Studentene lærer grunnleggende programmeringsteknikker for å utvikle slike tjenester.

Forkunnskapskrav

BIPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har utdypet og utvidet kunnskap om og forståelse for kunnskapsorganisatoriske emner som er behandlet tidligere i studiet
  • kjenner prinsipper og metoder for automatisk indeksering og gjenfinning
  • kjenner løsninger for indeksering og gjenfinning i skjønnlitteratur og ikke-tekstlig materiale
  • har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
  • forstår hvordan webbaserte gjenfinningssystemer er oppbygd og fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, modeller og hjelpemidler i arbeid med oppbygging, bruk og evaluering av gjenfinningssystemer
  • kan analysere og evaluere hvordan systemer bygget på ulike indekseringsmetoder fungerer sammen og hver for seg
  • kan utforme referater og vurdere deres funksjon i gjenfinningen
  • kan gjenkjenne og vurdere ulike indekseringsmåter og systemer for emnerepresentasjon, inkludert ontologier
  • kan programmere enkle nettsider og -tjenester
  • kan skrive programmer for å behandle data i forskjellige formater og fra ulike kilder

Innhold

I delemnet Webprogrammering får studentene en introduksjon til klient- og tjenerprogrammering i webmiljø. Studentene velger i tillegg å spesialisere seg innenfor disse temaene:

  • Programmering mot XML- og JSON-baserte tjenester
  • Lenkede data og SPARQL

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I delemnet Klassifikasjons- og indekseringsteori er det et tredelt arbeidskrav som løses individuelt eller i gruppe. Alle tre deler leveres til fastsatte frister og godkjennes samlet av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

I delemnet Webprogrammering er det to arbeidskrav som løses individuelt. Arbeidskravene skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsordningen er todelt:

  1. I delemnet Klassifikasjons- og indekseringsteori er det en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.
  2. I delemnet Webprogrammering er vurderingsformen en prosjektoppgave som løses i grupper på to til fire personer. Prosjektoppgaven består av å produsere en nettjeneste spesifisert i samråd med faglærer og en dertil skriftlig rapport på 2.500-4.000 ord. Rapporten bør reflektere lest pensum.

De to delene karaktersettes hver for seg. Karakterene på delene oppgis på vitnemålet. Begge deler teller like mye. Det gis en samlet karakter for de to delene. Begge valgte emner må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. 

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått. Dersom prosjektoppgaven i Webprogrammering ikke er bestått, må kandidatene levere en omarbeidet besvarelse ved ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

I delemnet Klassifikasjons- og indekseringsteori er kalkulator tillatt hjelpemiddel. I delemnet Webprogrammering er alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.