Programplaner og emneplaner - Student
BIB2740 Litteratur og lesing Emneplan
-
Innledning
Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Anbefalte forkunnskaper
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten og for enkeltmennesket
- har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,
- har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder sentrale ideologiske og estetiske strømninger i samtiden
- har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, bokpod, litteraturarrangement)
- har forståelse for formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form (for eksempel skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan og lese høyt for en forsamling
- kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
- kan reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen
- kan vurdere litteratur opp mot institusjonelle normer for aktualitet, relevans og kvalitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i diskusjon om samtidslitteraturen og utøve skjønnsmessige vurdering av litteratur
- kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet individuelt og i grupper gjennom øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav).
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En praktisk muntlig formidlingsoppgave på 25 til 30 minutter pluss 15 minutter diskusjon internt ved utdanningen (bokprat, panelsamtale, bokpod, eller lignende). Oppgaven løses i gruppe på 4 – 6 personer
- Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre et formidlingsarrangement (ikke utstilling) på et bibliotek eller en annen (fysisk eller digital) arena, i gruppe. Arrangementet skal ha et omfang som tilsier at dette er et selvstendig arrangement – anslagsvis 30- 45 minutter. Men dette vil avhenge av formidlingskontekst. Det skal skrives en felles rapport fra arrangementet på ca. 3 sider. Oppgaven løses i gruppe på 4 – 6 personer.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal skrive en bokomtale, bokmelding eller kritikk (på maks 1000 ord) av en av pensumtekstene
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database, fylle denne med data og lage spørringer mot dataene. Leveranse er en kjørende database, samt en dokumentasjon over data og spørringer i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 3 - Markeringsspråk: Studentene skal eksportere/konvertere egne data i til XML og kjøre spørringer mot dataene. Data og spørringer skal dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og representere et utvalg av egne data som semantiske data. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 5: Fulltekstindeksering: Studentene skal analysere bruk av tekstindeksering i 2 forskjellige biblioteksøkesystemer. Observasjoner og refleksjoner skal dokumenteres i et notat med størrelse på ca. 2-3 sider.
I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
-
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Sensorordning
Gradert skala A-F