Programplaner og emneplaner - Student
BIB2740 Litteratur og lesing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Literature and reading
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.
-
Anbefalte forkunnskaper
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En skriftlig;individuell;oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd der formålet er å tilegne seg bedre kjennskap til et utvalg teorier (omfang: ca.;5 sider).
Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.;
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper;
Studenten;
- har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten;og for enkeltmennesket;
- har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,;;
- har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder;sentrale;ideologiske og estetiske strømninger;i samtiden;
- har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat,;bokpod,;litteraturarrangement);;;
- har forståelse for;formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap;;
Ferdigheter;;
Studenten;
- kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form;(for;eksempel;skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan;og;lese høyt for en forsamling
- kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
- kan;reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen;;
- kan;vurdere;litteratur opp mot;institusjonelle;normer;for;aktualitet, relevans og kvalitet;;
Generell kompetanse;
Studenten;;
- kan;delta i diskusjon;om samtidslitteraturen;og utøve;skjønnsmessige vurdering av;litteratur;;
- kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium;og praktiske øvelser;relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt;i;øvelser;knyttet til;emnet.;Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En praktisk;muntlig;formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat,;panelsamtale,;diskusjon;om samtidslitteraturen;eller;lignende). Oppgaven løses i gruppe. Arbeidskravet skal ledsages av en individuell skriftlig kommentar (1-2 sider) til en av pensumtekstene.
- Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre;et formidlingsarrangement på;et bibliotek eller en annen arena, i gruppe. Det skal skrives en kort felles rapport;om;formidlingsoppgaven;(1-2 sider).;;
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Vurdering og eksamen
Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste personer i samfunnet. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med informasjonsbehovet og brukergrensesnitt. Atferden vil også påvirkes av faktorer som kontekst og brukermangfold. Emnet inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
BIB1500;Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1520;Informasjonssystemer;
-
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten;
- kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd;
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI);
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- forstår at brukere er mangfoldige
Ferdigheter;
Studenten;
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov;
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov;
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt;
Generell kompetanse;
Studenten
- kan;veilede;forskjellige typer;brukere;basert på en vurdering;og;forståelse av;deres informasjonsbehov
-
Sensorordning
Undervisningen;består av;forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg i tillegg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.