EPN-V2

BIB2740 Litteratur og lesing Emneplan

Engelsk emnenavn
Literature and reading
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.

Anbefalte forkunnskaper

Etter gjennomført emne i Arbeid i organisasjoner (1) og saksbehandling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive organisasjoner ut fra et systemteoretisk perspektiv (1)
  • kan redegjøre for sentrale nettverksteoretiske begreper på individ og systemnivå (1)
  • kan redegjøre for grunnleggende prinsipper i Organizational Behavior Management (OBM)/ Performence Management (PM) (1)
  • kan redegjøre for kjennetegn ved og suksesskriterier for organisasjonsutvikling (1)
  • har god kunnskap om forsvarlighetskravet i helselovgivningen (2)
  • har kjennskap til de statlige tilsynsordningene for helse- og omsorgstjenestene (2)
  • har god kunnskap om lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, særlig kapittel 9, om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt ovenfor enkelte personer med utviklingshemning (2)
  • har kunnskap om pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A om helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen (2)
  • har kjennskap til vergemål og alternativer til dette (2)
  • har kjennskap til lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (2)

Ferdigheter

Studenten

  • kjenner til hvordan nettverksanalyse kan bidra til å identifisere organisasjoners interne og eksterne utfordringer (1)
  • kan analysere sammenhengen mellom ønsket personalatferd og måloppnåelse på en arbeidsplass ved å bruke atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • har ferdigheter til å anvende kommunikasjon og relasjonelle ferdigheter som fremmer samhandling på en arbeidsplass (1)
  • har ferdigheter til å anvende konstruktiv feedback på arbeidsplassen (1)
  • kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å se hvordan ønsket personalatferd fremmer kollegaers arbeidsvilkår og pasientens/brukers livsvilkår (1)
  • kan tilrettelegge for motiverende og fremmende arbeidsmiljø ved bruk av atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • kan gjennomføre en rettsriktig og forsvarlig saksbehandling knyttet til søknader om nødvendige kommunale helse- og omsorgstjenester (2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for hva som menes med samtykkekompetanse og hvordan samtykkekompetansen kan vurderes (2)
  • har innsikt i grunnleggende juridisk metode (2)

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper 

Studenten 

  • har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten og for enkeltmennesket 
  • har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,  
  • har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder sentrale ideologiske og estetiske strømninger i samtiden 
  • har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, bokpod, litteraturarrangement)   
  • har forståelse for formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap  

Ferdigheter  

Studenten 

  • kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form (for eksempel skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan og lese høyt for en forsamling
  • kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
  • kan reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen  
  • kan vurdere litteratur opp mot institusjonelle normer for aktualitet, relevans og kvalitet  

Generell kompetanse 

Studenten  

  • kan delta i diskusjon om samtidslitteraturen og utøve skjønnsmessige vurdering av litteratur  
  • kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium og praktiske øvelser relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt i øvelser knyttet til emnet. Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En praktisk muntlig formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, panelsamtale, diskusjon om samtidslitteraturen eller lignende). Oppgaven løses i gruppe. Arbeidskravet skal ledsages av en individuell skriftlig kommentar (1-2 sider) til en av pensumtekstene.
  • Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre et formidlingsarrangement på et bibliotek eller en annen arena, i gruppe. Det skal skrives en kort felles rapport om formidlingsoppgaven (1-2 sider).  

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en muntlig eksamen. Eksaminering i ca. 20 - 25 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. 

Vurderingsuttrykk

I dette emnet får studentene kjennskap til hvordan en kan benytte ressursene som finnes i grupper, nettverk og organisasjoner. Emnet vil gi studentene en innføring i Organizational Behavior Management, samt kunnskap om kartlegging, påvirkning og mobilisering av brukerens nettverk. Det fokuseres også på samarbeid mellom frivillig og offentlig sektor. I dette emnet får studentene også innføring i saksbehandling, forsvarlighetskravet står sentralt.

Sensorordning

Bestått VERN1310/VERND1310/VERNL1310