EPN

BIB2740 Samtidslitteratur i formidlingsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Contemporary literature in context of promotion
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.

Anbefalte forkunnskaper

BIB2710 Kultur- og litteraturformidling

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper 

Studenten 

  • har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten og for enkeltmennesket 
  • har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,  
  • har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder sentrale ideologiske og estetiske strømninger i samtiden 
  • har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, bokpod, litteraturarrangement)   
  • har forståelse for formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap  

Ferdigheter  

Studenten 

  • kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form (for eksempel skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan og lese høyt for en forsamling
  • kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
  • kan reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen  
  • kan vurdere litteratur opp mot institusjonelle normer for aktualitet, relevans og kvalitet  

Generell kompetanse 

Studenten  

  • kan delta i diskusjon om samtidslitteraturen og utøve skjønnsmessige vurdering av litteratur  
  • kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium og praktiske øvelser relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt i øvelser knyttet til emnet. Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En praktisk muntlig formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, panelsamtale, diskusjon om samtidslitteraturen eller lignende). Oppgaven løses i gruppe. Arbeidskravet skal ledsages av en individuell skriftlig kommentar (1-2 sider) til en av pensumtekstene.
  • Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre et formidlingsarrangement på et bibliotek eller en annen arena, i gruppe. Det skal skrives en kort felles rapport om formidlingsoppgaven (1-2 sider).  

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en muntlig eksamen. Eksaminering i ca. 20 - 25 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.