Programplaner og emneplaner - Student
BIB2740 Litteratur og lesing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Literature and reading
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.
Anbefalte forkunnskaper
BIB2710 Kultur- og litteraturformidling
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper;
Studenten;
- har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten;og for enkeltmennesket;
- har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,;;
- har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder;sentrale;ideologiske og estetiske strømninger;i samtiden;
- har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat,;bokpod,;litteraturarrangement);;;
- har forståelse for;formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap;;
Ferdigheter;;
Studenten;
- kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form;(for;eksempel;skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan;og;lese høyt for en forsamling
- kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
- kan;reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen;;
- kan;vurdere;litteratur opp mot;institusjonelle;normer;for;aktualitet, relevans og kvalitet;;
Generell kompetanse;
Studenten;;
- kan;delta i diskusjon;om samtidslitteraturen;og utøve;skjønnsmessige vurdering av;litteratur;;
- kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium;og praktiske øvelser;relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt;i;øvelser;knyttet til;emnet.;Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En praktisk;muntlig;formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat,;panelsamtale,;diskusjon;om samtidslitteraturen;eller;lignende). Oppgaven løses i gruppe. Arbeidskravet skal ledsages av en individuell skriftlig kommentar (1-2 sider) til en av pensumtekstene.
- Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre;et formidlingsarrangement på;et bibliotek eller en annen arena, i gruppe. Det skal skrives en kort felles rapport;om;formidlingsoppgaven;(1-2 sider).;;
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en muntlig eksamen. Eksaminering i;ca.;20 - 25 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.