Programplaner og emneplaner - Student
BIB2740 Litteratur og lesing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Literature and reading
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.
Anbefalte forkunnskaper
Etter gjennomført emne i Arbeid i organisasjoner (1) og saksbehandling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive organisasjoner ut fra et systemteoretisk perspektiv (1)
- kan redegjøre for sentrale nettverksteoretiske begreper på individ og systemnivå (1)
- kan redegjøre for grunnleggende prinsipper i Organizational Behavior Management (OBM)/ Performence Management (PM) (1)
- kan redegjøre for kjennetegn ved og suksesskriterier for organisasjonsutvikling (1)
- har god kunnskap om forsvarlighetskravet i helselovgivningen (2)
- har kjennskap til de statlige tilsynsordningene for helse- og omsorgstjenestene (2)
- har god kunnskap om lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, særlig kapittel 9, om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt ovenfor enkelte personer med utviklingshemning (2)
- har kunnskap om pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A om helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen (2)
- har kjennskap til vergemål og alternativer til dette (2)
- har kjennskap til lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (2)
Ferdigheter
Studenten
- kjenner til hvordan nettverksanalyse kan bidra til å identifisere organisasjoners interne og eksterne utfordringer (1)
- kan analysere sammenhengen mellom ønsket personalatferd og måloppnåelse på en arbeidsplass ved å bruke atferdsanalytiske prosedyrer (1)
- har ferdigheter til å anvende kommunikasjon og relasjonelle ferdigheter som fremmer samhandling på en arbeidsplass (1)
- har ferdigheter til å anvende konstruktiv feedback på arbeidsplassen (1)
- kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å se hvordan ønsket personalatferd fremmer kollegaers arbeidsvilkår og pasientens/brukers livsvilkår (1)
- kan tilrettelegge for motiverende og fremmende arbeidsmiljø ved bruk av atferdsanalytiske prosedyrer (1)
- kan gjennomføre en rettsriktig og forsvarlig saksbehandling knyttet til søknader om nødvendige kommunale helse- og omsorgstjenester (2)
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for hva som menes med samtykkekompetanse og hvordan samtykkekompetansen kan vurderes (2)
- har innsikt i grunnleggende juridisk metode (2)
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten og for enkeltmennesket
- har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,
- har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder sentrale ideologiske og estetiske strømninger i samtiden
- har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, bokpod, litteraturarrangement)
- har forståelse for formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form (for eksempel skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan og lese høyt for en forsamling
- kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
- kan reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen
- kan vurdere litteratur opp mot institusjonelle normer for aktualitet, relevans og kvalitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i diskusjon om samtidslitteraturen og utøve skjønnsmessige vurdering av litteratur
- kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium og praktiske øvelser relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt i øvelser knyttet til emnet. Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En praktisk muntlig formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, panelsamtale, diskusjon om samtidslitteraturen eller lignende). Oppgaven løses i gruppe. Arbeidskravet skal ledsages av en individuell skriftlig kommentar (1-2 sider) til en av pensumtekstene.
- Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre et formidlingsarrangement på et bibliotek eller en annen arena, i gruppe. Det skal skrives en kort felles rapport om formidlingsoppgaven (1-2 sider).
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en muntlig eksamen. Eksaminering i ca. 20 - 25 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
I dette emnet får studentene kjennskap til hvordan en kan benytte ressursene som finnes i grupper, nettverk og organisasjoner. Emnet vil gi studentene en innføring i Organizational Behavior Management, samt kunnskap om kartlegging, påvirkning og mobilisering av brukerens nettverk. Det fokuseres også på samarbeid mellom frivillig og offentlig sektor. I dette emnet får studentene også innføring i saksbehandling, forsvarlighetskravet står sentralt.
Sensorordning
Bestått VERN1310/VERND1310/VERNL1310