EPN-V2

BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Metadata in libraries
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Anbefalte forkunnskaper

    BIB2700 Brukere og systeminteraksjon

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
    • har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
    • har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
    • har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk

    Ferdigheter

    Studenten

    • har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
    • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
    • har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
    • har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
    • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.

    • Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
    • Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
    • Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
    • Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.

    Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.