EPN-V2

BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Metadata in libraries
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Hver student skal holde et muntlig bokforedrag (bokprat) med ca. 5 minutters varighet, eller lage en digital bokpresentasjon som inkluderer en lydfil med ca. 5 minutters varighet.
  • Arbeidskrav 2: Studentene skal gruppevis lage en film eller annen digital presentasjon med ca. 5 minutters varighet der de formidler et verk fra 2000-tallet innen et selvvalgt medium.
  • Arbeidskrav 3: Hver student skal skrive et blogginnlegg eller en annen nett-tekst (på maks 1000 ord) der studenten aktualiserer et eldre eller klassisk litterært verk.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for ta eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten lærer

  • utviklingstrekk i den moderne innvandringen til Norge
  • sentrale begreper knytte til utdanning og arbeidsliv, som fullføring, frafall, mangfold, diskriminering, rasisme, inkludering og ekskludering
  • kunnskap om innvandring og utfordringer for en bærekraftig velferdsstat
  • kritiske perspektiver til diskusjoner om innvandring og integrering og politikken på området

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for sentrale perspektiver og begreper om innvandring og integrering
  • presentere faglige bidrag og drøfte ulike momenter som forklarer situasjonen i samfunnet for etniske minoriteter
  • diskutere teoretiske innsikter og hvordan de kan sammenholdes med empiri om norske forhold
  • gjøre rede for ulike oppfatninger av hva som hemmer og fremmer et demokratisk og mangfoldig Norge

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gi en oversikt over situasjonen for innvandrere og integrering i utdannings- og arbeidslivet i Norge
  • være med i debatter og diskutere virkemidler som kan brukes lokalt for å fremme deltakelse og inkludering lokalt

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i sentrale yrkespedagogiske perspektiver, styringsdokumenter og forskning
  • har forskningsbasert kunnskap om utdanning av lærere i fag- og yrkesopplæring og om praksislærerens oppgaver og betydning i yrkesfaglærerutdanningen.
  • har dyp innsikt i oppgaver og kvalifikasjonsbehov hos lærere i fag- og yrkesopplæring og i etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som yrkesfaglærer.
  • har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på

praksislærerrollen

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
  • har kunnskap om veiledning som ledd i utvikling av skolen og bedriften som en lærende organisasjon.
  • har spesialisert kunnskap om læreplaner, pedagogiske utfordringer og aktuelle undervisningsfag i yrkesutdanningen innen sitt program

Ferdigheter

Studenten

  • kan stimulere lærerstudenter og kolleger i skole og opplæringsbedrift til å reflektere over og begrunne sin praksis ut fra relevante etiske, faglige og pedagogiske begreper og perspektiver.
  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å planlegge, gjennomføre, analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
  • kan anvende veiledning i yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og yrkesfaglige lærings- og utviklingsprosesser.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevant profesjonsforskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske

problemstillinger innen veiledningsfeltet i yrkesutdanning

  • kan veilede studenter i forhold til praktiske yrkespedagogiske problemstillinger og forskningsbasert utviklingsarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Semesteroppgave: Studentene skal i gruppe på 2-3 studenter dokumentere et gjennomført, utviklingsorientert veiledningsforløp. Dokumentasjonen skal inneholde konkrete beskrivelser av veiledningssituasjonen(e), tilbakemeldinger fra de(n) som blir veiledet samt veilederstudentens refleksjoner. De praktiske veiledningsforløpene som er gjennomført i forbindelse med arbeidskravene kan benyttes som grunnlag for eksamen. Det skal legges vekt på å få fram utvikling i veiledningsprosessen og på å videreutvikle teoretiske begrunnelser, analyser og kritisk refleksjon i dokumentasjonen av veiledningsprosessen (veiledningsoppgave 1 og 2) som helhet. Omfang: 5000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan oppgaven bearbeides, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurdering og eksamen

Kunnskaper

Studenten

  • skal ha innblikk i teorier og prinsipper for formidling (muntlig og skriftlig) i ulike kontekster og til ulike målgrupper
  • skal ha kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek
  • skal ha innsikt i en kulturhistorisk periode

Ferdigheter

Studenten

  • kan drive formidling både muntlig og skriftlig
  • kan analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen
  • aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner om, og foreta selvstendige vurderinger av formidling i forskjellige kontekster

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene

Vurderingsuttrykk

The following must have been approved for the student to take the examination:

  • a minimum of 80% attendance at seminars where students present their assignments, and in group supervision.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.