EPN-V2

BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Metadata in libraries
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

BIB2700 Brukere og systeminteraksjon

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
  • har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
  • har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
  • har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
  • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
  • har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
  • har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.

  • Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
  • Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
  • Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
  • Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.

Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Emnet tar for seg kultur- og litteraturformidling med vekt på biblioteket som institusjonell ramme. For å lykkes med formidling må formidleren tilpasse og bringe videre materialet på en måte som svarer til brukeres behov, interesser og forutsetninger. Formidleren står i en mellomposisjon, mellom et materiale og de som formidlingen skal nå, og trenger derfor kunnskaper både om materialet og om de personene som materialet skal formidles til.

Resepsjon er mottakelse som gir mening for brukeren, og inkluderer opplevelse, tolkning og bruk. Tekster av alle slag leses og oppfattes på grunnlag av alder, kjønn, geografisk tilhørighet, etnisitet, livssyn og andre kulturelle og sosiale forskjeller. Formidleren må ha forståelse for slike skillelinjer og kunne tilpasse formidlingen ut fra det.

En viktig formidlingsoppgave for bibliotekene er å utnytte mangfoldet i samlingene, både når det gjelder medier (bøker, lydbøker, filmer, tegneserier, dataspill m.m.) og når det gjelder eldre og nye verk. I emnet vektlegger vi utfordringene og mulighetene som gjelder eldre verk (kulturarv). En av formidlerens oppgaver er å aktualisere eldre verk for mennesker i dag, slik at verkene blir oppfattet som relevante og viktige.

Undervisningsspråk er norsk.