Programplaner og emneplaner - Student
BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Metadata in libraries
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og;emnebeskrivelse;er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.;
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske øvelser i tolking, der studentene vil få førstehånds erfaringer med de utfordringer som finnes i faget, og kan diskutere disse i lys av teoretiske perspektiver fra språkvitenskap, kommunikasjon, oversetting og etikk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.;
Læringsutbytte
Kunnskaper;;
Studenten;
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller;
- har grunnleggende kunnskap om;registreringsstandarder og metadataskjemaer for;beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper;i bibliotek;
- har grunnleggende kunnskap om;metadatakvalitet;og betydningen for gjenfinning;og interoperabilitet;
- har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk
Ferdigheter;
Studenten;
- har grunnleggende ferdigheter i å;analysere og;beskrive;ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning;i bibliotek;
- har grunnleggende ferdigheter i;å;vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.;
- har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.;
Generell kompetanse;
Studenten;
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi;
- har erfaring i samarbeid;og;arbeidsdeling;
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og;bruk av teknologi i egen disiplin
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil bestå av forelesninger, praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner og rollespill.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg. Arbeidskravene løses individuelt og omfatter bl.a. følgende tema:;
- Modellering av bibliografiske metadata;;
- Beskrivelse av dokumenter i et biblioteksystem;;
- Vurdering av metadata med tanke på metadatakvalitet;;
- Innholdsanalyse og bruk av emnespråk;
Arbeidskravene har likt omfang og den samlede dokumentasjonen vil være på ca. 10 sider.;
Arbeidskravene;må være;gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få;tilgang;til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent,;vil det;bli;gitt;mulighet;til;å;levere en omarbeidet versjon;én;gang;innen gitt frist.;
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres som en tre dagers individuell hjemmeeksamen der studenten skal besvare to praktiske oppgaver ved å tolke/oversette til og fra norsk tegnspråk. Hver av de to oppgavene vil være på 3-7 minutter.
Ny og utsatt eksamen foregår som en ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.