EPN-V2

BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Metadata in libraries
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og;emnebeskrivelse;er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.;

Anbefalte forkunnskaper

Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske øvelser i tolking, der studentene vil få førstehånds erfaringer med de utfordringer som finnes i faget, og kan diskutere disse i lys av teoretiske perspektiver fra språkvitenskap, kommunikasjon, oversetting og etikk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.;

Læringsutbytte

Kunnskaper;;

Studenten;

  • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller;
  • har grunnleggende kunnskap om;registreringsstandarder og metadataskjemaer for;beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper;i bibliotek;
  • har grunnleggende kunnskap om;metadatakvalitet;og betydningen for gjenfinning;og interoperabilitet;
  • har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk

Ferdigheter;

Studenten;

  • har grunnleggende ferdigheter i å;analysere og;beskrive;ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning;i bibliotek;
  • har grunnleggende ferdigheter i;å;vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.;
  • har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi;
  • har erfaring i samarbeid;og;arbeidsdeling;
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og;bruk av teknologi i egen disiplin

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil bestå av forelesninger, praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner og rollespill.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg. Arbeidskravene løses individuelt og omfatter bl.a. følgende tema:;

  • Modellering av bibliografiske metadata;;
  • Beskrivelse av dokumenter i et biblioteksystem;;
  • Vurdering av metadata med tanke på metadatakvalitet;;
  • Innholdsanalyse og bruk av emnespråk;

Arbeidskravene har likt omfang og den samlede dokumentasjonen vil være på ca. 10 sider.;

Arbeidskravene;må være;gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få;tilgang;til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent,;vil det;bli;gitt;mulighet;til;å;levere en omarbeidet versjon;én;gang;innen gitt frist.;

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres som en tre dagers individuell hjemmeeksamen der studenten skal besvare to praktiske oppgaver ved å tolke/oversette til og fra norsk tegnspråk. Hver av de to oppgavene vil være på 3-7 minutter.

Ny og utsatt eksamen foregår som en ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.