EPN-V2

BIB2700 Brukere og systeminteraksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Users and system interaction
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste personer i samfunnet. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferd vil variere med informasjonsbehovet og brukergrensesnitt i søkesystemet. Atferden vil også påvirkes av faktorer som kontekst og brukermangfold. Emnet inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1520 Informasjonssystemer 

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten 

    • kjenner sentrale teorier om informasjonsbehov og informasjonssøkeatferd 
    • kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
    • har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
    • forstår at brukere er mangfoldige

    Ferdigheter 

    Studenten 

    • kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov 
    • kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov 
    • kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt 

    Generell kompetanse 

    Studenten

    • kan veilede forskjellige typer brukere basert på en vurdering og forståelse av deres informasjonsbehov
    • kan evaluere søkesystemer i kontekst av interaksjonsmekanismer og brukergrensesnitt
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg i tillegg stoffet ved selvstudium og et skriftlig arbeidskrav.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    En skriftlig individuell oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd der formålet er å tilegne seg bedre kjennskap til et utvalg teorier (omfang: ca. 5 sider). 

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt. 

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F. 

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.