EPN-V2

BIB2700 Brukere og systeminteraksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Users and system interaction
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste personer i samfunnet. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med informasjonsbehovet og brukergrensesnitt. Atferden vil også påvirkes av faktorer som kontekst og brukermangfold. Emnet inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.

  • Forkunnskapskrav

    BIB1500;Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1520;Informasjonssystemer;

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten;

    • kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd;
    • kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI);
    • har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
    • forstår at brukere er mangfoldige

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov;
    • kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov;
    • kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt;

    Generell kompetanse;

    Studenten

    • kan;veilede;forskjellige typer;brukere;basert på en vurdering;og;forståelse av;deres informasjonsbehov
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen;består av;forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg i tillegg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    En skriftlig;individuell;oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd der formålet er å tilegne seg bedre kjennskap til et utvalg teorier (omfang: ca.;5 sider). 

    Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.;

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.;

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;