EPN-V2

BIB2600 Vitenskapelig kommunikasjon og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Scholarly communication and methods of science
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et avsluttende selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt som skal bygge på studentens ervervede kunnskaper og ferdigheter og kompetanse i løpet av studiet. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt i 3. semester. Det avholdes et oppstartsmøte og studentene må levere en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven. Deretter blir hver studentgruppe knyttet til en veileder. Der er imidlertid vanlig at studentene har hatt kontakt med potensiell(e) veileder(e) allerede ved utarbeidelsen av prosjektbeskrivelsen.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Læringsutbytte

Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk. Basisgrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammer i kullet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.

Arbeids- og undervisningsformer

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid som utføres i grupper på to studenter. Studenten kan etter søknad få innvilget å skrive individuelt. Studentene får individuell og/eller gruppebasert veiledning på ca. ti timer. Veiledningen medvirker til at studenten skaffer seg de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av data, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig presentasjon

;

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål)

;

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Sensorordning

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
  • Lærerrollen
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for salg, service og reiseliv
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i salg, service og reiseliv
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
  • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for salg, service og reiseliv
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

;

;

Praksis

  • Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager

Emneansvarlig

This course addresses educational perspectives on innovation for sustainability. Education has the potential to change current practices and contribute to the transformation of ideas, attitudes, habits and values in societies. Formal education, from kindergarten and general education through professional studies and the PhD degree, offers unique arenas for development of knowledge, skills and competencies, that is, literacies, needed to create a more sustainable future. Learning is a lifelong project and involves the transfer and use of knowledge and skills in different problem-solving situations. This course discusses the effect of education and invites reflection on changes within and across cultures and societies. It also addresses changes in the creative industries due to innovation, digitalisation, technology and globalism, and sustainable perspectives on learning and education.

The focus will be on enhancement of critical reflection, literacies and democratic participation in innovation and design for sustainability. The course invites questioning of why we act as we do and how education can contribute to critical consumption and consciousness. The course addresses the reflective citizen and invites reflection on how sustainability as part of education can change behaviour and actions, and pave the way for innovative cooperation between citizens and professionals on community environmental challenges. The course introduces perspectives on new materialism and practises of making as well as on the social lives with materials and products and their implications for cultural identities. It emphasises the exploration of future scenarios, and the candidates are invited to identify future-oriented research needs. The focus in the course may be adjusted to fit the interest of the participants of the course, in cooperation with their supervisors.