Programplaner og emneplaner - Student
BIB2600 Vitenskapelig kommunikasjon og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Scholarly communication and methods of science
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2024
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- 
    InnledningEmnet introduserer forskningsprosessen, praksiser for vitenskapelig publisering og grunnleggende perspektiver på vitenskapelige metoder. Emnet gir studentene innsikt i teoretiske og metodiske verktøy, slik at de både i det videre studieløpet og senere kan bidra til å beskrive og utvikle praksisfeltet ved å gjennomføre undersøkelser av ulikt omfang. Samtidig utgjør vitenskapelig produsert kunnskap vesentlige deler av innholdet i alle typer bibliotek. Emnet skal derfor også gjøre studentene i stand til å forstå, vurdere og formidle vitenskapelige tekster. Studentene skal opparbeide seg innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering, slik at de etter endt studieløp har et grunnlag for å bistå studenter og forskere i deres arbeid. Emnet gir et overordnet perspektiv på temaer som åpen vitenskap, bibliometri, publiseringsindikatorer og akademias profesjoner og disipliner. Undervisningsspråk er norsk. 
- 
    ForkunnskapskravIngen forkunnskapskrav. 
- 
    LæringsutbytteStudenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har innsikt i kvantitative og kvalitative datainnsamlings- og analysemetoder
- har en reflektert holdning til metoder, kildebruk og resultater
- har kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
- har innsikt i vitenskapelig publisering og prinsippene for åpen vitenskap
- har genrekunnskap og innsikt i forskningsformidling
 Ferdigheter Studenten - kan planlegge et selvstendig forskningsprosjekt basert på metoder og teorier som er relevante for feltet
- kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp
- kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser i sitt fremtidige arbeid i praksisfeltet
- kan vurdere og formidle vitenskapelig kunnskap
 Generell kompetanse Studenten - har en grunnleggende forståelse av hva en forskningsprosess innebærer av planlegging, gjennomføring og rapportering
- kan designe et forskningsprosjekt
- kan vurdere vitenskapsteoretiske, metodiske og etiske problemstillinger
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerArbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFor å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: En skriftlig gruppeinnlevering knyttet til vitenskapelig publisering (ca. 4-6 sider). Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 
- 
    Vurdering og eksamenEksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 12000-15000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F. 
- 
    SensorordningDet benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene. 
- 
    EmneansvarligNils Pharo